تصدر هشتاج “#ارحل_ياسيسي” المرتبة الاولي محليا والثانية عالميا ، بالتزامن مع خطاب قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي، في مؤتمر أهله وعشيرته وإعلانه غضبه من الهشتاج ، وإصدار قضاء الانقلاب أحكاما بالاعدام بحق عدد من خيرة أبناء الوطن.

وكتب الاعلامي والحقوقي هيثم أبو خليل :”يغضبه هاشتاج، ولم يغضبه دماء آلاف المصريين قتلهم بدم بارد…!ما أوقحك..؟!”، فيما كتب أحمد البديوي:”بعد دقايق من تصريح السيسي انه زعلان من هاشتاج #ارحل_ياسيسي #ارحل_ياسيسي يتصدر تويتر تاني”، وكتب د.حمزة زوبع:”هاشتاج #ارحل_ياسيسي يتصدر تويتر في مصر والثاني عالميًا.. بعد اعلان السيسي أنه “زعلان” منه”.

وكتب الاعلامي محمد ناصر: “رغم انه هو اللي قال الكرامة لا تسمح اني افضل ثانية واحدة ضد ارادة الشعب .. لو الناس قالت ارحل هقول سلامو عليكم وهمشي.. لكنه النهاردة زعلان جدا من هشتاج #ارحل_ياسيسي.. اللي معاه السلاح والاعلام والقضاء والدعم الاقليمي والاسرائيلي والدولي.. يا ترى خايف من ايه؟!” ، فيم كتبت السـت نـــور :”بقا زعلان من #ارحل_ياسيسي ومش زعلان من منظر الناس الغلابة اللي مش لاقية لقمة، مش زعلان من اللي المستشفيات بترميهم في الشوارع لا علاج ولا دوا، مش زعلان من اللي بينتحروا ويدبحوا ولادهم كل يوم من القهر والغلب، ربنا يقهرك وينتقم منك

وكتبت حركة شباب 6 أبريل:”#ارحل_ياسيسي.. #يسقط_حكم_العسكر”، فيما كتب محمد منصور بدران :”ياريت يا جماعه ما حدش يكتب #ارحل_ياسيسي علشان السيسي بيزعل #ارحل_ياسيسي” ، وكتب أحمد البقري :”هاشتاج #ارحل_ياسيسي الأول في #مصر والثاني عالميا بعد اعلان #السيسي زعله من الهاشتاج ، ما هذا الحب الجارف لزعل بلحة؟!”

وكتبت نورهان محمد :”الهاش شافه السيسي وزعل اوي اوي ملكوش حق حد يزعل بلوحتي دا كيوته. #ارحل_ياسيسي”، فيما كتب سليم عزوز:”ده الأصوب.. #ارحل_ياسيسي ، وده لا بأس..

  • #ارحل_يا_سيسي .. اكتب الاتنين في نفس واحد”، وكتبت علياء جاد :”#ارحل_ياسيسي يا عالمي” ، وكتب الاعلامي أسامه جاويش :”بتزعلك #ارحل_ياسيسي ، اه انا زعلان وعايز اطلعكم من العوز ، طب ارحل يا سيسي بقى تريند وهيفضل شويتين لحد ما ترحل بجد”، وكتبت شيرين وجدي :”#ارحل_ياسيسى انت بدباباتك و طياراتك و قضائك و شرطتك و صحفتك و تلفزيوماتك .. مش عاجبك هاشتاج ف الهوى .. مش عارفة ايه دا”

رابط دائم