من جديد عاد المنقلب عبد الفتاح السيسى ليعلنها صراحةً، أن كل شيء له ثمن، وأن الخدمة سيقابلها مقابل مالى دائما، ليزيد حالة المواطن بؤسًا على ما هو عليه.

وقال السيسي، خلال افتتاحه ما أطلق عليها مشروعات في بني سويف، اليوم الأربعاء: “المحور كان التخطيط السابق له أن تكون المسافة 100 كيلو، ولكن الآن نعمل على أن تكون المسافة 25 كيلو فقط”.

وأضاف زاعما: “ده مش كوبري ده محور طوله 25 كيلو من أوله لآخره، ولكن مثل ما ننفذ المحور الذي يوفر المسافة ويوفر100 كيلو، لما أحط محطة رسوم متتضايقش ادفع بقى.. مفيش حاجة ببلاش خلاص، كله لازم يدفع!”.

الرئيس #السيسي: لما تقابل محطة رسوم على الطرق الجديدة "متضايقش".. مفيش حاجة ببلاش خلاص

الرئيس #السيسي: لما تقابل محطة رسوم على الطرق الجديدة "متضايقش".. لازم تدفع مفيش حاجة ببلاش خلاص#TeNTV

Gepostet von TeN TV am Mittwoch, 15. August 2018

وواصل استخفافه بالمصريين قائلا: “فلسفتنا ونحن ننشئ هذه المصانع الجديدة، أن يتم منح العاملين بها رواتب مجزية، على أن يتحمل العامل في المقابل مصاريف إقامته وتنقلاته، وإلا ستتعرض المصانع لخسائر فادحة، ونحن حريصون على استمرار عمل هذه المصانع، التي أقيمت من أجل فتح أبواب الرزق”. وواصل حديثه: “اللي عايز يشتغل أهلا وسهلا، الراتب كويس لكن السكن على حسابه!”.

وأضاف “أنا مش هجيب حد من بيته، ولا هوفر لحد سكن، اللي عايز يشتغل أهلًا وسهلًا، وهنديله راتب كويس، لكن عايز تسكن على حساب حضرتك مش على حساب المصنع”.

وتابع المنقلب حديثه: “كلامي قاسٍ، لكن المصانع دي اتعملت عشان كلنا ناكل منها عيش، مش عشان يتقفل كمان 3 سنين”، متابعًا “عشان المصانع دي تشتغل لازم كل عامل يعرف كويس هيجيب منين، وهيصرف إزاي”.

وأشار إلى أن متوسط رواتب العاملين بالمصنع كانت تبلغ حوالي 11 ألف جنيه في الشهر إلى 14 ألفا، وكانوا يريدون حوافز رغم خسائر المصنع الكبيرة.

الرئيس #السيسي: متوسطات مرتبات مصنع القومية للأسمنت يتراوح بين 12 ألف و 14 ألف جنيه

الرئيس #السيسي: مرتبات عمال القومية للأسمنت بين 12 و14 ألف جنيه !! .. عشان كده ما بتنجحش الأمور#TeNTV

Gepostet von TeN TV am Mittwoch, 15. August 2018

رابط دائم