تصدر هشتاج “#القواعد_الجوية” قائمة الهاشتاجات علي موقع “تويتر” للسخرية من الإعلان عن زيارة قائد الانقلاب العسكري عبدالفتاح إحدى  القوات الجوية، فجر اليوم بزي عسكري، مشيرين إلى أنه يكمل نقص عنده ويشبه إسماعيل ياسين في الطيران.

وكتب فتحي البحار: “شكله كدا بيدرب على انه يقود طياره علشان ساعت ما الشعب يثور عليه ياخد انتصار وباقية العيال وطيران يا معلم”، فيما كتب يوسف يوسف: “شخص مريض نفسي بحاجة الي علاج سريع وانقاذ مصر من نرجسية لم تحدث في التاريخ خارج الزمن وعايش في عالم تاني.. إيه اللي عامله في نفسه ده.. رايح يوم جمعة يزور القواعد الجوية.. طيب ينزل زيارة مفاجئة يشوف الخدمات في المحافظات بدل المنظرة الفاضية”.

مضيفًا: “كده بقي حققت كل أحلامي المحروم منها وانا صغير لما كانوا بيضربوني وأنا أقولهم استنوا لما اكبر.. أيوه طولي 166 سم لكن أهو دخلت الحربية بالواسطة وكملت وباقي اركب الغواصة في المية واعمل بعدها مؤتمر اقول ثورة يناير سبب النعمة اللي أنا فيها”.

وكتب عدن أن “العصيمي”: “عامل زي هنيدي في عسكر في المعسكر”، فيما كتبت د. ريحانة: “أقسم بالله كنت قايمه مخنوقة شفت صور السيسي في القواعد الجوية فصلت، هوا واحد من تلاتة.. إسماعيل ياسين في الطيران.. أو محمود شكوكو في “عنتر ولبلب” يا عادل إمام بفليم أمير الظلام.. اختاروا أنتم بقى.. تمثيل فييييك.. ده مبارك صاحب اول كدبة جوية أقصد طالعة جوية ما عملهاش”.

 

وكتب عبد الحميد كرم: “وفي الآخر مش هيطلع بيعرف يسوق إلا العجلة!!”، فيما كتب الشرقاوي: “ديكتاتور هُزق يصنع لنفسه تاريخا ومجدا زائفا، متى ستتخلص مصرنا الحبيبة من هذا السفيه”.

رابط دائم