دشن نشطاء موقع التدوينات المصغر “تويتر” هاشتاج بعنوان “#امتي_مصر_هتتقدم”، تصدر التريندات الأكثر تداولاً في مصر، للتنديد لسوء حالة مصر التي تمر بها في عهد الانقلاب العسكري، تخللها بعض التعليقات النارية والثورية ننقل منها جانبا كما ورد من المغردين.

حساب باسم حليمــة كتبت على “تويتر”.. #امتي_مصر_هتتقدم.. لما الناس تبطل تقول، إحنا ماينفعش يحكمنا، غير العسكر.

أما مسافر بلا عنوان فقال بتسأل #امتي_مصر_هتتقدم؟؟؟ وجاءت إجابته كالتالي: عندما نقوم بثورة حقيقية تقتلع النظام العسكرى من جذوره، ونحاسب كل من خان هذا الوطن وكل من نهب ثرواته، وكل من سلب الشعب حقوقه وكل من قتل واعتقل وعذب، عندما نعلقهم فى الميادين كن على ثقة أن مصر هتتقدم.

وتابع: مسافر بلا عنوان فقال.. لما جيشها اللى بيلبس وياكل ويشيل سلاح من فلوس الشعب، ويحترم ارادة الشعب.

محمد.. مصر هتتقدم لما الشعب يعرف حقوقه. وتابع النشطاء تغريداتهم على الهاشتاج فكتبت باكينام ، #امتي_مصر_هتتقدم..وهى طول ما مسكها بلحه هتتقدم ابداً.

وتابعت: ولما جيشها يرجع لمهمته الوطنية وهى حماية التراب والسماء والمياه الاقليمية، ويبعد عن السياسة لان بصراحة ملوش فيها خالص، ولأ معظم القادة درجاتهم فى الاعدادية والثانوية لا تزيد عن 50%، ولم يحصلوا على اى مؤهلات فى السياسة والاقتصاد، لذلك الاقتصاد يتراجع.

نورهان محمد: لما يظهر فيها رئيس زي مهاتير محمد مش مهاطيل السيسي #امتي_مصر_هتتقدم.

أما رحال فغرد..#امتي_مصر_هتتقدم ؟لما نمنع ولادنا واخواتنا المجندين من ان يكونوا عصا العسكر، التى تضرب وتقتل وتقمع اهالى المجندين.

بدورها قالت مونى..#امتي_مصر_هتتقدم..وقت ترجع السيادة لشعب مصر ، ياللي ابهر العالم بثورة الاحرار 25 يناير.

أما هناء فكتب مافى جعبتها..#امتي_مصر_هتتقدم..لما يكون لها حاكم صالح مش قاتل وحرامي وبايع الأرض ومفيش عنده غير مفيش معنديش هتاكلوا ماسر.

حساب ساخر بإسم “ايزابيلا كوبر” كتبت..#امتي_مصر_هتتقدم..جرا ايه ياكلاوي من امتي واحنا بنسال الاسئله دي..!

انا مش سحر..مصر لا بتتقدم ولا بتتأخر مصر بتنزل لتحت تحت تحت.تبعتها سهى فغردت:لما ربنا يرضي علينا اكيد هتتقدم.

وواصل النشطاء حديثهم على الوسم الذى تصدر “تويتر” فكتبت هاجر تقول..#امتي_مصر_هتتقدم بما ربنا ياخد بلحه.

حسن..#امتي_مصر_هتتقدم اولا لما الحكم بيها يكون مدني ونخلص من حكم الجيش اللي خرب البلد ولما الشعب يفوق من الغيبوبة اللي هو فيها، ولما كل واحد ياخد حقه.

رابط دائم