السيسي والوضع الاقتصادي

تصدر هاشتاج ” ارحل يا سيسي” موقع التدوين المصغر “تويتر” بعد جملة من النكبات التي ألحقها السيسي بالشعب المصري، كان أقلها على فريق من مغردي التواصل وفد الرقاصين والطبالين من زمامير 30 يونيو الذين تسببوا في الهزيمة الثانية للمنتخب أمام روسيا ويتحمل السيسي أيضا لعنات المصريين الباحثين عن أمل في وسط الرفع المتكرر لزيادة الأسعار لدرجة أن تكون الأعياد الأسبوعية والرسمية لاسيما الخاصة بالمسلمين مواسم للنكد العام.

وتفاعل عدد من النشطاء مع الهشتاج، ليتصدر أعلى ” تريند” في مصر حاليا.

يخطط للأسوأ

واعتبرت چاسمين أن السيسي يخطط للأسوأ محذرا مما ستشهده مصر وقالت: “آيات المنافق الثلاث مستوفية فيه..

وكل ما يقوله يفعل عكسه..بكرة تشوفوا مااااسر..هذا الشعب لم يجد من يحنو عليه..مش هشيل الدعم..غير لما اغني الناس الاول !!..والحق أنه يخطط لأسوء..ما ستشهده مصر من ظلم وقهر واستعباد”.

واستجدت نور المغربي المصريين “عبروا عن رأيكو بحرية ومتخافوش غير من ربنا عشان احنا كده كدة مش عايشيين فنموت بكرامتنا احسن ومنخليش حد يستعبدنا أكتر من كدة”.
في حين اختصر عبدالرحمن عماد “بودي” التغريدات وقال أسباب طلبه رحيل السيسي: “مش عارف اكل ولادي”

منك لله

ودعا مارد تويتر على السيسي وقال: “بعت الارض وسجنت زهرة البلد ونشفت نيلها وهربت تاريخها وشحت شعبها وخليت الحياة اتقل شئ عليهم والموت احب امانيهم..منك لله”.

واستغرب القدس عربيه دعوات عصيان انطلقت على الفضاء الافتراضي وكتب “مش عارف ايه دعوات العصيان المدني يوم30 6..هو العصيان ولاالاصراب عايز تحديد يوم ..ولاهيا خطه زي ثورة الغلابه والكلام ده شغل شؤن معنويه ..

من هنا ليوم 30 تكون الناس نسيت احنا ذاكراتنا مثل ذاكرة السمك..الله المستعان ..ياريت نبطل هبد ع الكيبورد وخلاص”.

فشل الكورة

وعزا طه حسين سبب رئيسي تحدث عنه غالبية النشطاء والمعارضين فقال: “ﺍﺗﺤﺎﺩ ﺍﻟﻜﺮﺓ ﻧﻤﻮﺫﺝ ﻣﺼﻐﺮ ﻷﺩﺍﺭﺓ ﺍﻟﺪﻭﻟﺔ

.. اللى فشلت في كل حاجه فشلت في تعليم وصحه …الخ ..والفشل في الكوره ده استكمال للفشل الذريع اللي بتعيشه مصر واللى سببه عبد الفتاح السيسي وحاشيته”.

رابط دائم