تصدّر هاشتاج #الدقي قائمة ‘تريند’ علي موقع التغريدات القصيرة الشهير ‘تويتر’، عقب الانفجار الذى حدث شمال الجيزة، بعدما تفاعل معه عدد كبير من الرواد في وقت قليل ليحتل المركز الأول في مدة قصيرة جدا.

واستيقظ المصريون علي دوي انفجار وقع صباح اليوم، الاثنين، في مطلع كوبري أكتوبر بمنطقة الدقي مما نتج عنه إصابة 12 مواطنا دون وفيات ،وتعطل حركة المرور في الشوارع المحيطة.

وعقب الحادث تداول النشطاء الصور الأولي من اشتعال حريق بسيارتين علي مواقع التواصل الاجتماعي، قال أحد الرواد “يرضي مين ده نصحي علي انفجار بشع كده “.

خالد داود غرد قائلا: #الدقي لما تتزنق فجر #ارحل_يا_سيسي

ذكي بشتكها كتب..اعتقد تفجير #الدقى اوضح رد من نظام #بلحه علي مبادرة السفير #معصوم_مرزوق.

فى حين قال علاء عاطف..ربنا يستر على الصب في المصلحة الفترة الجاية.تبعه بوكر فيس .. شغل امنجية.

وواصل رواد التواصل الإجتماعى، تفريغ محتوى الإنفجار فكتب مغرد صعيدى..ونقول تاني عندينا يا بية كل شوية تفجيرات .. ويصفوا وراهم كام شاب برئ وننتظر التفجير اللي بعده #الدقي.

وسخر خالد بن الوليد فكتب معلقا ..دي سياره انتحرت اعتراضا على ارتفاع البنزين.

تبعه.. محمد رشيد:بسيطه أكيد واحد اخواني كان بيدخن.. والفااجر نسي ما يطفي السيجاره مما تسبب ف انفجار سيارة #الدقي..غرد كانك احمد موسي.

عبدالرحمن الاسد..ايه ذنب واحد رايح شغله، أو مريض رايح يكشف ،او طبيب رايح يعمل عمليه لمريض ،او اي حد ماشي عادي في بلده انه يتصاب او يتعطل او يتوفي لا قدر الله … جهل وتخلف وغباء من كل من يفكر اويدبر او ينفذ مثل هذه الاعتداءات .

حساب باسم “ﻋﻠﻰ بن أبى طالب” كتب على فيس بوك..إنظروايامصريين كل ماتفكروا إنكم تقربوامن ميدان التحرير هعمل لكم تفجيرات علشان إللى يقرب يتلسع.

سلوى قالت.. هم شافوا الناس ابتدت تعترض وتسأل وتعبر عن همومها وقرفها قالك نفكرهم.أما محمد رمضان فقال..أعمال مخابراتية قذرة من طرف العسكر وزبانيتة.تبعة وليد فقال..فلم هندي قديم وكمان في محيط الوزارة .

رابط دائم