شاهد| “المنقلب” للفلاحين: مقدرش أوفر احتياجاتكم من المياه!

- ‎فيأخبار

 كتب– عبد الله سلامة
اعترف قائد الانقلاب عبد الفتاح السيسي، بعجزه عن تلبية احتياجات الفلاحين المصريين من المياه، معتبرا أن "اللي زرع أرز أكثر من المتاح دا تجاوز في حق مياه مصر وشعب مصر".

وقال المنقلب، خلال زيارته لكفر الشيخ، إن "المساس بالمياه خطر، واللي زرع أرز أكثر من المتاح دا تجاوز في حق مياه مصر وشعب مصر، كنت أتمنى تلبية المطلب.. لكن ماقدرش ألبي مطلب أنا لا أمتلكه.. التجاوز في حقكوا انتوا".

وأضاف المنقلب قائلا: "يا جماعة يا مصريين، من فضلكوا القواعد اتعملت عشانكوا انتوا مش عشاني.. واحنا مش ضد زراعة الأرز، احنا بنظم زراعته، لازم تسمعوا كلامنا اللي حصل فينا خلال السنوات بسبب التجاوز، لما نقول الأحوزة الزراعية للأرز تبقى كذا أرجو محدش يتجاوزها".

وحول كارثة سد النهضة الإثيوبي قال المنقلب: "إنه تم الحديث مع الجانبين الإثيوبي والسوداني بشأن عدم المساس بحصة مصر المائية، وإحنا متفهمين التنمية ودا أمر مهم، دا مياه ربنا اللي خلقها".

وكان قائد الانقلاب عبد الفتاح السيسي قد وقَّع منذ عامين على اتفاقية للقبول ببناء سد النهضة الإثيوبي، دون الالتفات لتحذيرات الخبراء بالنتائج الكارثية لهذا الاتفاق على حصة مصر التاريخية من مياه النيل، وعلى مستقبل الأجيال الحالية والقادمة.