شاهد.. صفحات الكوميك والأفلام تتضامن مع شهداء هزلية “النائب العام”

- ‎فيسوشيال

شهدت منصات التواصل الاجتماعي تضامنا واسعا هو الأكبر منذ ثورة 25 يناير مع شهداء قضية “اغتيال النائب العام” التسعة الذين نفذت سلطات الانقلاب حكم الإعدام بحقهم.

شارك في حملة التضامن عدد كبير من صفحات فيسبوك غير المهتمة بالسياسة والصفحات الساخرة وحتى الصفحات التي تهتم بالأفلام نشرت ملصقات تندد بتنفيذ الإعدامات.

صفحة screen mix نشرت ملصقا من فيلم the green mile لبطل الفيلم وهو يردد عبارة “كيف سنقف أمام الله ويسألنا عن تنفيذ حكم إعدام في إنسان لم نتأكد من إدانته”.

أما صفحة capitano فنشرت بوست تعليقا على إعدام 9 أبرياء في هزلية النائب العام قالت فيه: “بيقولو علينا إخوان؟ احنا فعلا اخوان وكمان 6 ابريل واحنا معتصمين التحرير ومعتصمين رابعة وثوار التحرير وأحرار ما بعد يناير”.

احنا أهالي وأصحاب وجيران شهداء التحرير ورابعة والمشانق وسينا والمتصفيين وكل المغدورين وكمان أهالي الجنود الشرفاء اللى اتخدوا في الرجلين.. احنا أهالي وأصحاب وجيران الشباب المعتقلين من كل طائفة وحزب ودين وكمان أهالي جنودنا الصامتين والمغصوبين احنا منبر للمظلومين وعين على الظالمين احنا طمأنينة المظلوم ويقينه أنه مش منسي احنا ضمير الصاحيين أصحاب القلوب واحنا وعي النايمين المغيبين احنا الصوت ساعة ما تحبوا الدنيا سكوت احنا منهم ومعاهم كلهم ومكملين معاهم لكن الأكيد اننا مش معاكم “.

ونشر حساب theories صورة لأحد الشهداء يقبل يد والدته وكتب قائلا”ديما بشوف ناس بيسلموا على بعض قبل ما يتغربوا ويسافروا أول مرة أشوف شخص بيسلم على شخص قبل ما يموت”.

أما حساب okay على “فيسبوك” فنشر صورة للشهيد محمود الأحمدي وهو يدلي بشهادته أمام المحكمة قائلا:”أنا خصيمك أمام الله يوم القيامة أنا واللي معايا مظلومين وانت عارف دا كويس.

القاضي: بس انت اعترفت يا محمود

اديني صاعق كهربي ودخلني انا وانت في أوضة وأنا اخليك تعترف إنك قتلت السادات !! احنا اتكهربنا كهربا تكفي مصر عشرين سنة”.

وقالت سميرة محمد على حسابها على “فيسبوك”:”كفاية بوستات من دي الواحد دمه بيتحرق وهو شايف الظلم قصاده ومش بإيده يعمل حاجة الواحد بيحس إنه عاجز وحقير كداا حنودي وشنا فين لما نقف قدام ربنا “.

وقالت ميرا محمد “دول ما متوش دول بيتزفوا وعندهم فرح والله مش خسارة فيهم تعبوا وعانوا كتير يا رب بس يسامحونا على سكوتنا وهما عارفين ان احنا متربطين إيد ورجل ولسان والله “.

وعلق حسين فؤاد على حسابه على فيس بوك قائلا:”لقد ذهبوا بمظالمهم غ ىل حيث اللاعودة فأبقوا لظالميهم اليأس من توبة لا ولن تقبل إلا بعفو من كانوا في انتظارهم على الصراط”.

أما سندس رمضان فقالت “لو قسمتوا الظلم 10 أجزاء يبقى فيه 9 أجزاء في مصر والجزء العاشر بيلف العالم كله بالنهار وييجي يبات في مصر، مقولة من الشيخ كشك رحمه الله ، اللهم انصر الإسلام وأعز المسلمين”.

وحظيت التعليقات والمنشورات المتضامنة مع شهداء “اغتيال النائب العام” بتضامن واسع وحصدت ألاف المشاركات ومئات التعليقات المتضامنة مع قضيتهم .