هاشتاج “إيدي فإيدك ننقذ مصر” يطالب بإسقاط عصابة العسكر

- ‎فيسوشيال

شهد هاشتاج “ايدي فإيدك ننقذ مصر” تفاعلا من جانب رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بالتزامن مع ذكرى ثورة 25 يناير، وأكد المغردون ضرورة التوحد من أجل إنقاذ مصر من يد عصابة العسكر.

وكتب كريم عمر: “عشان نحقق النصر على الأعداء بكل أشكالهم وعشان حياه آدمية لأولادنا وعشان حياة كريمة للمجتمع المصرى وعشان نرتقى بالتعليم وعشان نرتقى بالعلم وعشان نكون فى صفاف الدول المتقدمة وعشان مصرنا فى تقدم ورخاء وعشان صحة لكل المصريين وعشان ننتج غذاءنا ودواءنا وسلاحنا”.

فيما كتبت طالبه الجنة: “ثوار احرار هانكمل المشوار.. إيدي فإيدك علشان ننقذ مصر وننقذ بناتنا المعتقلات”.

الثوار الأحرار

وكتبت أبرار محمد: “بسواعد كل الثوار الأحرار هنجمع الشعب من تاني، كله بقي بيعاني وهنبدع ونقول أفكار وهنرجع ونثور تاني وملايين راح تملي الميدان وهنتتف كلنا ثوار وهنرجع مصر من تاني من ايد كل الاشرار ولحد ما تظهر شمس الحق هنعليها وهنقول لا ومش هنخاف من ظالم ولا خاين غدار”.

فيما كتبت هاجر محمد: “خير مصر النهوب ده ولادنا اولى بيهواحنا اولى بيه من عيال زايد والسفهاء من بنى جلدتنا”. وكتب معاذ محمد الدفراوي: “ننقذها من بطش العسكر”.

ننقذها من الخراب

وكتبت رانيا محمد: “ننقذ مصر من الانهيار ومن الجوع ومن الفقر ومن الذل ومن القمع”، فيما كتبت زهرة الياسمين: “كفاكم سكوت فقد تمادي الظلم واستشري”، فيما كتبت آية محمد: “ننقذها من الخراب الذي فعله العسكر بها عن الدم الذي سال في شوارعها”، وكتبت نور محمد: “لتحرير مصر من يد الطاغية”، وكتبت سالي نور: “من الظلم والطغيان والقهر”.