Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Table Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

الحرية والعدالة

شن الناشط السياسي أحمد ماهر، مؤسس حركة "6 أبريل"، هجومًا على الدكتور مصطفى حجازي، مستشار الشئون السياسية للانقلابي عدلي منصور، عقب تصريحاته عن حبس النشطاء وقال: "نستحق السجن لأننا صدقناك".

وقال ماهر، في رسالة نشرتها اليوم الصفحة الرسمية لحركة "6 أبريل": "في مؤتمر التبريرات الذي عقد منذ أيام في مؤسسة الرئاسة، قال مستشار منصور للشئون السياسية والإستراتيجية الدكتور مصطفى حجازي: إن النشطاء المعتقلين والصحفيين الأجانب خالفوا القانون، وهم الآن تحت طائلة القانون، وأمرهم منظور في القضاء المصري، وليس لنا شأن بذلك وليس لدينا خلاف معهم، والقضاء مستقل، وهو الذي قرر، ولا أحد يشكك في القضاء".

وسخر ماهر: "كلام جميل من أستاذنا مصطفى حجازي، الراجل بيقول كلام زي الفل من المنظور النظري".

وتابع: "أحد الزملاء الأعزاء في السجن قالي: ده اللي كنتوا بتحترموه في يوم من الأيام؟؟ ده اللي كنت بتقولي راجل عاقل ومحترم؟ جاتكم خيبة اختياراتكم غلط، أهو إنت في السجن وهو اللي سجنك".

واستطرد ماهر: "د. مصطفى حجازي بيقول كلام نظري زي الفل، بس تجاهل إن عقوبة كسر قانون التظاهر هي غرامة مالية وليس الحبس 3 سنوات، طب والـ 3 سنوات جت منين؟، من الأشكال الغلط اللي اختلقت مشكلة أمام المحكمة لما كنت بسلم نفسي، ومن شهود الزور من ضباط الشرطة والمسجلين جنائيا، والنيابة المتحفزة ضدنا".

وخاطب ماهر حجازي قائلا: "يا د. مصطفى يا أستاذنا، اتحبسنا 3 سنين بسبب شهادة زور، وعيال شمامين عملوا مشاكل اتفقوا عليها مع الداخلية، والشهود كلهم مسجلين، وعليهم قضايا مخدرات ودعارة، والقضاء غير مستقل، والنيابة كانت بتتكلم سياسة مش قانون".

وختم ماهر رسالته: "عمومًا خلاص أي كلام معاك غير مفيد، ولو فيه خطأ نستحق السجن عليه فهو أننا صدقناك في يوم من الأيام، أيوه أنا أستحق السجن أصلاً مش علشان كسرت قانون التظاهر، لأ، لأني وثقت في يوم من الأيام في د. مصطفى حجازي، أو د.عز الدين فكري في رواية "باب الخروج".

 

 

 

Facebook Comments