كتب: حسن الإسكندراني
دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي "هاشتاج" للتعبير عن فهم المصريين أن الانقلاب هو السبب الرئيس في حدوث التفجيرين اللذين وقعا اليوم في كنيستي مارجرجس" و"المرقسية"، وأوقعا 38 قتيلا وأكثر من 100 مصاب.

حمل الهاشتاج اسم #إرهابكم_بيجمعنا،وتصدر قائمة الأكثر تداولاُ عبر موقع تويتر، وأعرب من خلاله النشطاء عن حزنهم ورفضهم للحادثين، مؤكدين إن المستفيد من الجرائم واحد. وعلق حمادة صقر: هو انت فاكر ان القاهرة حتبقى مثل دمشق ،واسكندرية مثل بنغازي وطنطا مثل الموصل ،يبقى انت "حمار" لأن #ارهابكم_بيجمعنا.

بينما قال "عنتيل النشطاء": هتفجروا الكنيسة هناخد المسيحيين في مساجدنا هتفجروا مساجدنا هنروح الكنيسة عادي..احنا واحد ومش هنتفرق يا كلاب الإرهاب. #ارهابكم_بيجمعنا.

وأضاف "محمد هريدي": ده نتيجة تفجيركم فينا، خليتنا مسلم ومسيحي، نتسابق ع التبرع بالدم في كل شبر ع أرضنا، ومش هنفرط فيه، كل نقطة بتنزف مننا تلعنكم".

وأضاف "ثورة حرة":"إرهابكم بيجمعنا لما تشوف تجمع الناس في التفجيرات وتجمعهم على التبرع بالدم ولا عارف المسلم من المسيحي هتعرف ان احنا عندنا فتنة من العسكر.

وردت "شيماء بنت العاطي": هتقولو إيه المرة دي ع التفجير ومين هيكون كبش الفدا وهتعتقلوا كام واحد عشان تغطو ع جريمتكم زي كل مرة كلمة مني للفاشلين. 

Facebook Comments