تصدر هاشتاج #ارحل_يا_سيسي إلى جوار عدة هاشتاجات ثورية على مدار اليوم ومنها؛ #الثورة_بدأت و#اقتحموا_مدينة_الانتاج_الاعلامي و#يسقط_يسقط_حكم_العسكر، وذلك بالتزامن مع دعوة للنزول للشوارع للتظاهر في اليوم الثاني من الموجة الثورية الجديدة التي بدأت يوم الأحد 20 سبتمبر.
وكتب جيفارا المصري: "الناس بتتكلم عن #ميدان_التحرير كأن الثورة لن تنجح إلا بدخوله.. غلط مصر كلها ميدان للثورة وإن شاء الله منتصرين  بس أهم حاجه نكون إيد واحدة".
أما "المصري الأهلاوي"  فكتب "لا إله إلا الله محمد رسول الله والسيسي عدو الله شكرا شعب مصر الرجالة الثوره بدات احنا رجالة أقسم بالله ولازم نكمل وربنا يحفظ مصر #ارحل_يا_سيسي".
وكتب الصحفي القطري جابر الحرمي:  "المصريون ..هل كسروا حاجز الخوف ..في جمهورية الرعب برئاسة #السيسي ..؟ #ارحل_يا_سيسي #مش_عايزينك_ونازل_20_سبتمبر #مصر".
أما د.محمود رفعت القانوني الدولي فكتب:  "لو تجمع بميادين #مصر نصف العدد الذي تجمع في #ثورة_يناير بالميادين، سيأتي #الجيش_المصري بالسيسي وباقي أفراد نظامه إلى #ميدان_التحرير ويسلمهم للشعب.. المعادلة ستكون مختلفة عن أيام مبارك هذه المرة #ارحل_يا_سيسي".

مدينة الإنتاج
وعلى سبيل بث الرعب في قلوب إعلاميي العسكر دعا الجوكر على المشاركة عبر هاشتاج #اقتحموا_مدينه_الانتاج_الاعلامي وعليه كتب أبو معاذ (بحبك يابلدى ): "#الثورة_بدأت #ارحل_يا_سيسي

يا أحرار المنصورة احنا بنتجمع علشان نطلع النهاردة بعيد عن ميدان المحافظة لسه بنربط اللى من المنصوره يثبت نفسه بتم وهنتواصل".
أما إبراهيموفيتش "ivrahimofitsh" فكتب:  "الله اكبر المنيا مفاجأة الثورة،،،رجالة من امبارح، عاملين شغل في الداخلية الكلاب اللي بتقرب بتضرب على طول 3 محافظات في الصعيد بدأوا النزول #الثورة_بدأت #ارحل_يا_سيسي".

واعتبر حساب @Backbacker160 أن المشاركة اليوم مهمه جدا تأكيدا وتدعيما للثورة لا تفرطوا في نجاحكم .. استمرو فى التجمع وتوثيق اللحظات بالتصوير .. موعدنا الساعة 6 مع دعوة الدكتور @tamergamalhosny

#الجوكر_المصري مهمة اليوم  #اقتحموا_مدينة_الانتاج_الاعلامي ضربة قاضية للنظام وتحقيق مكسب كبير للثورة".
وأضافت ".سمكه"  أن "هؤلاء هم سحرة فرعون، اللهم بث فيهم الرعب حتي تحين الفرصه وانها لقريب إن شاءالله  #اقتحموا_مدينة_الانتاج_الاعلامي".

وعلق عمر الشاذلي  "بما إن المصريين عملوا #اقتحموا_مدينة_الانتاج_الاعلامي  فأحب أعرفكم إن مدينة الإنتاج الإعلامي موجودة في شارع الواحات بمدينة 6 أكتوبر بمحافظة الجيزة ..الشعب اللي حرق إستراحة السيسي بالأمس وهي مدججة بالحراسة قادر علي اقتحام مدينة الإنتاج الإعلامي ".
وتساءل حساب "ابن مصر" عن #الالترس_فين وقال "كل الناس مفيش خوف البلد ضاعت مفيش أغلى من حياة ابنك يعيش حياة كريمة الشباب لو شايف مستقبل متنزلش مبقاش في البلد حاجة حلوة نازلين مش خايفين الله اكبر الوطن للشعب".

Facebook Comments