دعا شرفاء مصر وأحرارها في سجون ومعتقلات العسكر جموع الشعب المصري إلى مقاطعة مسرحية الاستفاء الصوري على الترقيعات غير الدستورية التي يصر النظام العسكري على تمريرها والتي تمنح زعيم الانقلاب عبدالفتاح السيسي صلاحيات فرعونية مطلقة وتجعله فوق الدولة وتعصف بما تبقى من استقلال القضاء كما تمنح المؤسسة العسكرية وصاية على جموع الشعب المصري كله.

وتحت عنوان “اكسر.. تحرر.. مش نازلين” أصدر المعتقلون بيانا وصل “الحرية والعدالة” نسخة منه يطالبون فيه جموع الشعب المصري مقاطعة المسرحية الهزلية مؤكدين أن هذا الاستفتاء مسلسل فاضح ومحطة جديدة من محطات يتسول نظام العسكر من خلالها شرعية جديدة لكي يطيل أمد فساده ويؤبد ديكتاتوريته الغاشمة.

يقول البيان: “في الوقت الذي دفع فيه المصريون من كرامتهم ودمائهم وحياتهم فداء بلدهم الحبيب مصر، وقدم الشباب الحر حياته فداء لمستقبل وطنه، وبعد سبع سنوات على هذا الانقلاب الفاشي الذي سفك الدماء وحرق الجثث وباع الأرض وهتك العرض ودمّر مستقبل الشباب الصاعد، فضلا عن التدني المستشري في كل مجالات الحياة، الصحة، والتعليم، والاقتصاد، والأمن… إلخ، بعد كل هذا وبعد هذه السنوات العجاف يسعى عسكر الانقلاب مجددًا في مسلسل فاضح ومسرحية هزلية جديدة يتسول من خلالها شرعية جديدة.. لكي يطيل أمد فساده، ويؤبّد ديكتاتوريته الغاشمة..”.

ويؤكد بيان المعتقلين أن “الصوت الثوري في داخل كل حر يرد عليه بقوة: لا.. لا للديكتاتورية.. لا للفساد.. لا للسلب والنهب.. لا لقتل المصريين.. لا لتركيع مصر». مطالبا كل مصري «اعمل الصح وقول في كل مكان: #مش_نازلين”.

ويعدد البيان أسباب هذا الموقف مستطردا:

مش نازلين علشان مفيش عيش ولا حرية ولا كرامة

مش نازلين علشان عودة المسار الديمقراطي

مش نازلين علشان الرئيس المدني المنتخب مختطف .

مش نازلين علشان الشعب هو اللي يقرر مصيره

مش نازلين علشان الغلاء وارتفاع الأسعار

مش نازلين علشان مصر بقت سجن كبير

مش نازلين علشان مصر ما بتركعش إلا لله

مش نازلين علشان العسكر باعوا الأرض

مش نازلين علشان دم أهلنا اللي في سيناء

مش نازلين علشان الضرائب عالية وعلى الغلابة بس لكن القضاة والجيش والشرطة والإعلام لأ

مش نازلين علشان أعراض بناتنا اللي انتهكت

مش نازلين علشان شبابنا اللي اتعدم ظلما

مش نازلين علشان ما تمرش صفقة القرن

مش نازلين علشان مبقاش فيه أمان

مش نازلين علشان حق الشهداء والمعتقلين

مش نازلين علشان عمرنا ماهندي شرعية لديكتاتور منقلب.

ويختتم البيان “اعمل الصح وشارك بأنك تقول #مش_نازلين”.

ويمكن لأي مواطن دعم حملة #باطل على الرابط الآتي:

Facebook Comments