تصدر هشتاج #السيسي_الطاغوت_بيهدم_البيوت على موقع التغريدات القصيرة للتواصل الاجتماعي "تويتر" وللمرة الثانية يثير التوتر لدى الذباب الإلكتروني بعد احتكار السيسي توكيل الهدد في مصر ضمن قوانين الجباية التي استحدثها بتواطؤ برلمان العسكر ونوابه الذين أشرف على تعيينهم جهاز المخابرات ضمن قوائمه.

الهاشتاج لامس المصريين بعدما بات ملايين المصريين مهددين بهدم بيوتهم أو دفع ثمن بيوتهم من جديد، بسبب "القانون" الظالم غير الدستوري المعوف ضمنا ب"قانون التصالح"، وتضمن الهاشتاج دعوة البعض للتظاهر ضد قانون مقاول الهدد السيسي الاثنين 10 أغسطس المقبل تحت شعار "كلنا واحد ضد السيسي".

وأبدى محمد "Mohamed" استغرابه من القانون فـ"بدل ميحاسب فساد المحليات إللي وافقت على البناء من الأول دخول المرافق لا يحاسب المواطن المطحون إللي دفع دم قلبه في البيت علشان يسترة هو أهله ينتقم منك يا سيسي يا طاغوت"، وقالت "nour" إن "أكتر من 40 مليون مصري مهددين بهدم بيوتهم او يدفعوا تمن بيوتهم تاني بسبب القانون الظالم الغير دستوري…قانون التصالح.. معاهم مهله لحد 30 سبتمبر الجاي.. عاملين دعوات للتظاهر يوم 8/10 يوم الاتنين.

الناس دي ملايين وعاملين رعب للحكومة اخر فرصه يامصريين". وأضاف "المعلم داغر" إن الدعوة للتظاهر فكرة جيدة ووصف السيسي بالطاغوت ليس جديد.

أما حساب الإعلامي هيثم أبو خليل فكتب "يهدم بيوت المواطنين الغلابة الذين بنوها من دمهم وعرقهم!.. ويبني قصور من دم الغلابة وعرقهم!..وفي الحالتين.. المواطن هو الضحية!.. وأيضاً الحل للحرية وللكرامة.. هو المواطن السيد في الوطن السيد.. يا سادة: "المواطن هو الحل" فقط إذا فكر في إستعادة بلده من العصابة!".

وأضاف حساب "وضوح" " الهاش دا فيه أكتر من حقيقة… السيسي طاغوت لن ترى منه مصر خيراً أبداً.. السيسي يهدم البيوت وهذا يمكن أن تلاحظه من تدهور أحوال الناس المعيشية وانعكاسها على أوضاعهم الاجتماعية".

وكتب حساب "المجد للشهداء": "انا اكتر حاجة مزعلاني ومؤثرة في نفسي.. إن واحد زي بلحه يبقي طاغوت وديكتاتور وطاغية هيتسجل في التاريخ مع فرعون.. وهتلر وموسليني والطغاة التقال اللي كانوا مليين مكانهم مش بلح وأكاذيب إعلامية".

وكتب حساب "مصريه انا" ، "تعرفوا هاش #السيسي_الطاغوت_بيهدم_البيوت ده يفرحه يفتكر نفسه فعلا طاغوت ويطغى أكتر ده والله تآف جدا ومعندهوش ثقه في نفسه ومرعوب آحنا اللي خلناه كده قولوا عبيط خاين صهيوني.. يوم قرب بإذن الله".


وأضاف حساب "ملك تيران وصنافير": "طاغوت العصر الحديث هذا الهلفوت فقط صنعه خنوع وخوف الشعب واتحاد الخونه ضد الثوره.. عسكر خونة".
وكشفت هالة السيد "Hala" أن "اصحاب الشقق دي متأكدة أن منهم كتير بيأيد السيسي لو معاه هيدفع ولو مش معاه ممكن يحس بالظلم وبالخر… اللي وصلنا له.. بس حقيقي هو لازم الظلم يطولك انت أو أهلك أو تضر في لقمة عيشك عشان تعرف إنه طاغوت مينفعش نشوف ونحس بغيرنا بما اننا بني ادمين بنفهم ونحس".

Facebook Comments