تصدَّر هاشتاج "#السيسي_ضيع_مية_النيل" قائمة الهاشتاجات على موقع تويتر، بالتزامن مع إعلان قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي وحكومته عن فشل مفاوضات "سد النهضة" مع الجانب الإثيوبي، بعد سنوات من توقيع السيسي على اتفاقية بناء السد مقابل الاعتراف بانقلابه الدموي.

وكتب محمد علي: "يا ترى ليه البأف ما طلبش تفويض من الشعب لمواجهة العطش ونقص المياه المحتمل؟ ولا هو التفويض بس علشان تقتل أولاد وبنات مصر بغض النظر عن توجهاتهم السياسية يا أوزعة؟"، مضيفا: "الفاشل الأوزعة اللي مضى على الاتفاق وطلع يقول اطمئنوا مفيش أي مشكلة، وطول أربع سنين منيمنا إن الأمور كلها تمام التمام.. جاي النهاردة يقول وصلنا لطريق مسدود!! اكتب وغرد على الهاشتاج، وافضح المعلقة اللي ضيع حقنا". فيما كتبت شمس: "نفسي أعرف قيادات الجيش فين من اللي بيحصل ده".

 

يا ترى ليه البأف ما طلبش تفويض من الشعب لمواجهة العطش ونقص المياه المحتمل؟ 🤔 ولا هو التفويض بس علشان تقتل اولاد وبنات مصر بغض النظر عن توجهاتهم السياسية يا أوزعه؟ 😉 #السيسي_ضيع_مية_النيل pic.twitter.com/fmxYGAqLgi

— أسرار محمد علي- Mohamed Ali Secrets (@MohamedSecretis) October 7, 2019

 

وكتبت نــور هــانم: "السيسي موافقًا ومدافعًا عن اتفاقية اكتمال بناء سد النهضة يناير 2018 "هم عايزين يعيشوا ويبقى عندهم كهربا واحنا تفهّمنا". فيما كتب سامح ميدو: "استولى على مصر وباع أرضها وغرّق عملتها وجوّع شعبها وقتل شبابها وضيّع نيلها.. إسرائيل معملتش ولا حاجة من اللي السيسى عمله ومع ذلك هى أكبر أعدائنا.. السيسى زيه زى الاحتلال لازم نحرر بلدنا منه".

 

السيسي موافقا ومدافعا عن اتفاقية اكتمل بناء سد النهضة يناير 2018
"هم عايزين يعيشوا ويبقى عندهم كهربا واحنا تفهمنا"#السيسي_ضيع_مية_النيل pic.twitter.com/vdJfNFyitE

— 🇳️ نــور هــانم (@Humanityyvoice) October 7, 2019

 

وكتب صقر قريش: "الرئيس الشهيد محمد مرسي: إن نقصت مياه النيل نقطة واحدة.. فدماؤنا هي البديل". فيما كتب محمد نصر: "كويس إن السيسي مكانش موجود قبل حرب أكتوبر مش كنا هنلاقي مياه ندمر بيها خط بارليف". وكتبت سهام: "منتظرين ايه من خائن قاتل منقلب عميل هو والمجلس العسكري وكبار قادة الجيش". وكتبت سلمى: "باع المية لإثيوبيا والأرض للسعودية والتاريخ والآثار للإمارات واشترى أسلحة بمليارات من فرنسا وما خفي كان أعظم".

الرئيس الشهيد محمد مرسي : ان نقصت مياه النيل نقطة واحدة .. فدمائنا هي البديل

#السيسي_ضيع_ميه_النيل pic.twitter.com/BZykKNMXNl

— صقر قريش (@Sagr_Quraish) October 7, 2019

 

وكتب محمد خالد توفيق: "هل يجرؤ السيسي أو إعلامه أو نظامه على إخراج الوثيقة التى تخص سد النهضة الموقع عليها من قبل السيسي؟ إن كان لهذا الانقلاب من فضل هو أنه شكّل وعيًا كبيرًا لدى الكثير من الشعب المصري، وكذلك أسقط أقنعة كنا نحتاج عشرات من الأعوام كي ندرك حقيقتها". فيما كتب أحمد علي: "منك لله يا بلحة.. ربنا يورينا فيك يوم قريب إن شاء الله".

 

هل يجرؤ #السيسي او اعلامه او نظامه اخراج الوثيقة التى تخص سد النهضة الموقع عليها من قبل السيسي ؟
إن كان لهذا الانقلاب من فضل
فهو انه شكل وعياً كبيراً لدى الكثير من الشعب المصرى
وكذلك اسقط اقنعة كنا نحتاج عشرات من الاعوام كى ندرك حقيقتها

#السيسي_ضيع_مية_النيل pic.twitter.com/XCfJ1eTOKC

— محمد خالد توفيق (@3m4710) October 7, 2019

 

Facebook Comments