تصدَّر هاشتاج “#بدريه_طلبه_اتفوه” موقع تويتر، وعبّر المغردون عن استيائهم من قيام الممثلة الكومبارس “بدرية طلبة” بالإبلاغ عن الطالبة آية كمال الدين، على خلفية نشرها تدوينة تنتقد فيها طريقة تعامل حكومة الانقلاب مع أزمة تفشي فيروس كورونا، مؤكدين ضرورة الإفراج عن الطالبة.

وكتب هيثم أبو خليل: “ستظل مواقع السوشيال ميديا بتجلياتها في كثير من الأوقات معبرة بصورة صادقة وواقعية عن نبض الشعب.. ما يحدث للطالبة آية كمال الدين نحمل مسئوليته لبدرية طلبة هي ومجموعة الأشكال الضالة التي تفاعلت معها وقدموا بلاغات في آية فقط لأنها تبدي رأيها في أوضاع مزرية”.

فيما كتب جيمس: “بدرية حبت تركب الموجة بالدعاية العكسية، بعد ما بقت ملهاش دور في السينما، وفشلها في حملة “حلمك حملنا وتمويلك عندنا”، وفشلها في “الجي بي إس”، وفشلها في نفسنة، التمسوا العذر للفاشلين”.

وكتبت مهـا حامد: “يعنى كومبارس وإنسانة جاهلة وضايعة تبلغ عن الزهرة الجميلة آية كمال الدين وتحبسها عشان قالت رأيها.. ربنا يحفظك يا آية ويردك لأهلك سالمة”.

فيما كتبت ريفية مصرية: “هي طلعت بتعرف تقرأ وتكتب وكده.. وجه مفكر، دانا كنت مفكراها جهلة ومتخلفة زي مابنشوفها في المسلسلات، مجرد خدامة عند أسيادها، أتاريها طلعت لجنة وبتبلغ عن بنات الناس اللي أحسن منها.. منك لله يا بدرية”.

وكتب ناصر الجندي: “كفاية تعريض.. الله يخرب بيوتكم.. حسبنا الله ونعم الوكيل فيكي”.

وكتب نبيل حربي: “احنا نفكنا من بدرية زفت دلوقتى دى كومبارس، إذا كان النجوم بيعرضوا دى مش هتعرض؟ وجه ذو ابتسامة مُتكلفة، دلوقتى الناس عندنا بقت بتحاول تروح قبل الحظر، ودا بيبقى المنظر.. احنا كدا بنضيع أكتر”.

فيما كتب علي: “تتسبب في اعتقال بنت.. الهانم قاعدة في البيت بتفتش في الفيس لقيت بنت تبدي رأيها فى أوضاع مزرية أخدت إسكرينات وبلغت عنها. حتى تم اعتقالها.. الطالبة آية كمال”.

وكتبت فريدة محمد: “موت جنرالات مصر اللي أمروا بدفن الرئيس مرسي بدون صلاة عامة وبدون جنازة عامة، ماتوا وبيتدفنوا بدون صلاة وبدون جنازة وبدون غسل.. عدالة”.

فيما كتبت كامنجا: “بسبب نقد النظام الفاشل في مصر وتعامله مع أزمة فيروس كورونا اتقبض على آية كمال الدين، ولو النظام الغبي استمر على النهج ده هيعتقل أغلب الشعب.. الدول بيفرجوا عن المعتقلين والنظام مش شبعان اعتقالات زي اللي بيسرق ومش قادر يبطل سرقة.. حسبنا الله”.

وكتبت خلود أحمد: “إنسانة مريضة معندهاش ضمير.. ربنا ينتقم منك ضيعتي مستقبل البنت”.

Facebook Comments