أثارت تصريحات قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي والتي عقب خلالها على أزمة ارتفاع أسعار البطاطس موجة سخرية واستخفافًا من نشطاء ورواد التواصل الاجتماعي، بعدما تحدث عن أزمة قام بافتعالها وتسبب في استمرار إهانة المصريين بطوابير ممتدة بمناطق عدة بمصر للحصول على كيلو واحد لإطعام البطون الفارغة.

بطاطس ولاّ نتقدم

السيسي في فعاليات فنكوش “منتدى شباب العالم” بمدينة شرم الشيخ وصف الأمر على طريقة البحر أمامنا والعدو من خلفنا فماذا أنتم فاعلون.. قائلاً: “التحدي لازم نكمله للنهاية والقضية لازم نحلها بجد ولازم الحكومة واحنا كلنا نعمل نشوف حل ونعمل 250 ألف فصل.. طيب الـ130 مليار يا دكتور خصموا من الوزارات كلها.. أقول كلام أصعب مش هنطلع علاوة دورية السنة دي”.

وتابع فيلسوف العسكر على غرار فيلم الفنان محمد هنيدي في “بلية ودماغة العالية”، قائلاً: عاوزين تبنوا بلدكم وتبقوا دولة ذات قيمة ولا هندور على البطاطس.. ثم أردف أن البلاد تبنى بالمعاناة”.

ثم ربط الأمر بالفصول الدراسية في موقف غريب قائلاً: الدولة تحتاج 130 مليار جنيه لإنشاء 250 ألف فصل جديد، حتى تصبح كثافة الفصل 40 طالبًا فقط، خلوا بالكم من بلادكم، البلاد مش بتتبني كدة، لا دي بتتبني بالمعاناة والأسية، هو في حد خد الدكتوراه في الدول المتقدمة وهو نايم من غير تعب؟”.

بطاطس بابا سيسي

في سياق متصل، أعاد ناشطون أغنية “اه يا بطاطس بابا سيسي” في 2013 والتي كان سعرها 7 جنيهات للتريقة على ارتفاع سعرها آنذاك بعد أن كانت بجنيهين.

نظرية الطاسة

في حين سخر ناشطون على حديث السفيه ‏أحمد البدوي الجوهري‏ كتب على فيس بوك: لما الحكومة تنجح هي الأول في القضاء على ارتفاع المبالغ في الأسعار، وسد العجز والفجوة من المحاصيل الاستراتيجية وتقنين الزراعة وتحديد نسب الزراعات المطلوبة، مش يسرقوا تقاوي البطاطس المفاضيح من التلاجات وفرحانين بالتصوير على خبيتهم القوية ويقولك بخمسه وبس.

سهير يوسف أضافت ردًا على تصريحات المنقلب السيسي، هي المعاناة دي للفقيرالغلبان بس وانت والعصابة بتاعتك مش هتعانوا معانا شويه طيب وفر فلوس المؤتمرات والمنتديات اللي مالهاش لازمة وكفي بيها احتياجات الشعب دي مسئوليتك بدل متطلع تهري بكلام مالهوش لازمة.

عايز أهاجر

وسخر جمعة سعد فغرد قائلاً: عارف لو عدت عربية بطاطس قدام القاعة اللي فيها الموتمر، وقال: البطاطس بخمسة جنيه كل اللي في الموتمر هيجري على العربية وهو أول واحد.

ورد سعيد النجار على السؤال: “‏السيسي: عايزين تبقوا دولة ذات قيمة ولا ندور على البطاطس؟ مش عارف أجيبهالك ازاي؟؟!! أنا عايز أهاجر”.

وعلق الناشط الحقوقي شريف عازر: “‏مبارك: أنا أو الفوضى.. السيسي: أنا أو البطاطس”. فيما غرد محفوظ عبد الحليم: “‏هذا الشخص لا يشعر بالمصريين.. يتحدث عن البطاطس كأنها ترفيه!”.

وتعجب مصطفى من السؤال: “‏السيسي: عايزين ندور على البطاطس ولا نبقى دولة ذات قيمة؟ لا حضرتك إحنا عاوزين مكرونة بشاميل.. إيه اللي دخل البطاطس في بناء دولة قوية؟؟ هى البطاطس خلاص بقيت من المحظورات! حد يشد المايك من المجنون ده”.

بلحة ودماغة العالية

وأكد السنباطي: “‏السيسي النهاردة بيقول تبنوا بلدكم ولا تاكلوا بطاطس.. أنا عن نفسي بحب البطاطس”. واتفقت معه هبة علي: “‏السيسي: عايزين تبقوا دوله ذات قيمة ولا ندور على البطاطس.. ودي عايزة كلام.. البطاطس طبعًا”.

وقالت فضيلة ندير: “‏السيسي: مش هنطلع العلاوة السنة دي.. عايزين تبنوا بلدكم ولا هندور على البطاطس.. وهو انت فارق معاك البطاطس بكام ولا البنزين بكام!!! أنت هدومك وعربياتك وأكلك وشربك وسكنك وكل ما تتمناه على قفانا، دي يوميات بلحة ودماغة العالية”.

وأشارت مريم إلى أن “السيسي كذاب وخائن.. البطاطس بقت تصنف ضمن الطبقة العليا يعني اللي بيشتري بطاطس يبقى من علية القوم”. ولفت علاء فارس المعروف بـ”سي الأفندي”: “‏ولما السيسي شايف إن البطاطس مش مهمة ازاي كان عايز يحل مشكلة البطالة بعربيات الخضار! فعلا طلع فيلسوف البلح”.

منى ربيع كتبت: يعمد الطاغية إلي إفقار مواطنيه حتي ينشغلوا بالبحث عن قوت يومهم ومن ثم لا يملكوا وقتاً كافياً للثورة عليه .

ارجع يا تاريخ

وكتب عمرو قاسم الشافعي مطالبا بعودة الشرعية ورئيسها المختطف من قبل العسكر مع رد ما سرقة حيث قال .. رسالة من مواطن..ﻳﺎﺭﻳﺖ ﻳﺎ ﺴﻴﺴﻲ ﻣﺘﺮﺷﺤﺶ ﻧﻔﺴﻚ ﻑ ﺍﻻﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺍﻟﺠﺎﻳﻪ،ﺍﺣﻨﺎ ﺷﻌﺐ ﻣﻨﺴﺘﻬﻠﺶ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻠﻲ ﻳﺪﻳﻨﺎ على ﺩﻣﺎﻏﻨﺎ ﻭﻳﻮﻟﻊ ﻓﻴﻨﺎ ﺑﺠﺎﺯ..ﺷﻌﺐ ﻧﻤﺮﻭﺩ.

وأضاف: ﺑﺲ ﻗﺒﻞ ﻣﺎ ﺗﻤﺸﻰ ياسيسي ﻳﺎﺭﻳﺖ ﺗﺴﻠﻤﻨﺎ ﺍﻟﺒﻠﺪ ﺗﺎﻧﻲ ﺑﺲ ﺑﺎﻟﺪﻭﻻﺭ ﺍﺑﻮ 7 ﺟﻨﻴﻪ. ﻭﺑﺎﻟﺠﺰﻳﺮﺗﻴﻦ ﺗﻴﺮﺍﻥ ﻭﺻﻨﺎﻓﻴﺮ، ﻭﺑﺎﻟﺪﻳﻮﻥ ﺍﻟﺨﺎﺭﺟﻴﺔ ﺍﻟﻠﻲ ﻛﺎﻧﺖ 35 ﻣﻠﻴﺎﺭ.. ﺩﻭﻻﺭ ﻣﺶ 67 ﻣﻠﻴﺎﺭ ﻭﺑﺎﻟﺪﻳﻦ ﺍﻟﺪﺍﺧﻠﻲ ﺍﻟﻠﻲ ﻛﺎﻥ ﺗﺮﻟﻴﻮﻥ ﻣﺶ 4 ﺗﺮﻟﻴﻮﻥ.

ﻭﺑﺎﻝ٣٠ ﻣﻠﻴﺎﺭ ﺩﻭﻻﺭ ﻣﺴﺎﻋﺪﺍﺕ ﺍﻟﺨﻠﻴﺞ ﺍﻟﻠﻰ ﺟﻮﻟﻚ ﺑﻌﺪ 30/6 ﻭﻣﺎﺗﻘﻠﻘﺸﻰ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻫﻨﺒﻨﻰ ﺑﻴﻬﻢ ﻣﺼﺎﻧﻊ ﺗﺸﻐﻞ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ،وﺗﺮﺟﻌﻠﻨﺎ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ ﺍﻟﻠﻲ ﻣﺎﺗﻮ ﺳﻮﺍﺀ ﻣﺪﻧﻴﻴﻦ ﺍﻭ ﻋﺴﺎﻛﺮ ﻭﺿﺒﺎﻁ.. ﻭﺗﺮﺟﻌﻠﻨﺎ ﺍﻟﻌﺪﺱ ﺍﺑﻮ ١٤ ﻭﺍﻟﻔﺮﺍﺥ ﺍﻡ ١٥ ﻭﺍﻟﻠﺤﻤﺔ ﺍﻡ ٦٥. ﻭﺍﻟﺴﻜﺮ ﺍﺑﻮ ٤ ﻭﺍﻟﺮﺯ ﺍﺑﻮ ٣ ﻭﺍﻟﺰﻳﺖ ﺍﺑﻮ ٩ .ﻭﻳﺎﺭﻳﺖ ﻛﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺲ ﺗﻠﻐﻲ ﺍﺗﻔﺎﻗﻴﺔ ﻋﻨﺘﻴﺒﻲ ﻣﻊ ﺍﺛﻴﻮﺑﻴﺎ ! ﺍﺣﻨﺎ ﻋﺎﻭﺯﻳﻦ ﻧﻌﻄﺶ ﻣﺘﺸﻐﻠﺶ ﺑﺎﻟﻚ.

فين فلوسنا؟

وتابع:ﻭﺗﻠﻐﻲ ﺍﺗﻔﺎﻗﻴﺔ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺍﻟﺤﺪﻭﺩ ﺍﻟﺒﺤﺮﻳﺔ ﺍﻟﻠﻲ ﻃﺎﺭﺕ ﻓﻴﻬﺎ ﺣﻘﻮﻝ ﺍﻟﺒﺘﺮﻭﻝ ﺍﻟﻤﺼﺮﻳﺔ ﻭﺭﺍﺣﺖ ﻟﻘﺒﺮﺹ ﺍﺣﻨﺎ ﻫﻨﻌﺮﻑ ﻧﺮﺳﻤﻬﺎ ﻣﺘﺨﻔﺶ ﻋﻠﻴﻨﺎ .ﻭﺗﺮﺟﻊ ﻟﻔﺮﻧﺴﺎ ﺍﻟﻜﺎﻡ ﻃﻴﺎﺭﺓ ﺭﺍﻓﺎﻝ ﺃﻏﻠﻰ ﻃﺎﺋﺮﺓ ﻓي ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﻭ ﺛﻤﻨﻬﺎ 100 ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺩﻭﻻﺭ ) ﻭﻛﻔﺎﻳﺔ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺍﻝ F – 16..ﺍﺣﻨﺎ ﻧﺎﺱ ﺩﻗﺔ ﻗﺪﻳﻤﺔ ﻭ ﻣﺶ ﻭﺵ نعمة.

وواصل حديثه: ﺁﻩ ﻭﺑﺎﻟﻤﺮﺓ ﻛﺪﺓ ﺗﻔﻜﻨﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﻨﺎﺓ ﺍﻟﺠﺪﻳﺪﺓ ﻭﺗﺮﺩﻣﻬﺎ ﺗﺎﻧﻲ ﻭﺗﺮﺟﻌﻠﻨﺎ 8 ﻣﻠﻴﺎﺭ ﺩﻭﻻﺭ، ﻭﻛﻔﺎﻳﺔ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺍﻟﻘﻨﺎﺓ ﺍﻟﻘﺪﻳﻤﺔ ﻭﺍﻟﻘﺮﺷﻴﻦ ﺍﻟﻠﻲ ﺑﺘﺠﻴﺒﻬﻢ ﺍﺣﻨﺎ ﺍﺻﻼ ﺷﻌﺐ ﻏﺎﻭﻱ ﻓﻘﺮ ﻭﻛﻤﺎﻥ ﻻﻧﻬﺎ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﺎﺋﻲ ﺿﺨﻢ..ﺟﻴﺸﻨﺎ ﻣﺶ ﻫﻴﻌﺮﻑ ﻳﻌﺒﺮﻩ ﻟﻮ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺍﺣﺘﻠﺖ ﺳﻴﻨﺎء ﺗﺎﻧﻰ ﺇﻧﺖ ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺲ ﺭﺟﻞ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻭﻓﺎﻫﻢ ﺍﻟﻜﻼﻡ ﺩﻩ.

Facebook Comments