كتب- حسن الإسكندراني:

 

سؤال قصير طُرح عبر مواقع التواصل الإجتماعى اليوم الإثنين: لو خيرنا الشعب بين رجوع الرئيس محمد مرسي لحكم مصر أو حاكم آخر.. من ستختار؟ فكانت الإجابات واقعية ومنها ما قاله أحمد حسن: أنا هختار مرسي، بس الشعب طبعًا هيختار مبارك وممكن عبدالناصر. أما حنان حامد فقالت: مرسي طبعًا لأنه شريف ومش حرامي، ولأنه رئيس شرعي ومنتخب والمسار الديمقراطي مش هيرجع إلا به.

 

 

بينما علق أحمد الحفناوي في تدوينة قائلاً: لا مقارنة أصلاً، مفيش مقارنة مع حرامية، هتقارنوا مرسي بحرامي وخاين زي مبارك، نسيتم الغاز، نسيتم العبارة نسيتم التوريث، نسيتم الضرب في أقسام الشرطة.. نسيتم التعذيب، نسيتم العادلي فعلاً كلاب ٣٠ /٦ بيحبوا اللي بيفشخهم.. فالحين بس تشيروا صور جاستن ترودو بتاع كندا، ما هو كان زيه وكنا بنتظاهر براحتنا، دة اللي كان بيتخانق مع سواق توكتوك كان بيروح يتخانق أدام الاتحادية.

 

Mohamed Ahmed قال: العسكر كرّه الشعب في الإخوان، وخلاه يتنشق على يوم من أيام مبارك، ولكن لو فكرنا بالأرقام هتلاقي الإخوان الأفضل.

 

 

عمرو السعيد: محمد مرسي هو أشرف من حكم مصر، ومبارك حرامي وفاسد وهو نسخة أقل سوءًا قليلاً من السيسي.. أما  Mostafa Kamel فقال: يرجع طبعًا الرئيس المنتخب في أول انتخابات حرة حصلت في تاريخ مصر والعرب.

 

وقال مصطفي المصري: الإخوان.. أحسن ناس يمسكوا البلد بس الأجهزة نتشتغل معاهم.. زي ما هي شغالة مع بلحة.. وأضافت سماح خشانة.. مرسي أكيد شريف يخاف الله لا هيسرق ولا يعتقل ولا يقتل وهيعدل بين أبناء الوطن.. أنا انتخبته في الإعادة فقط ولو رجع الزمن هختاره من البداية.

 

وعلق عادل حسين: مرسي ناجح بانتخابات ولا يمكن البلد هتشوف تطور إلا لما نحترم الديمقراطية ورأي الأغلبية.

 

أما Ahmed Fathy فقال: مرسي لأنه هو الحاكم الوحيد اللي اختاره الشعب عشان يكون رئيس طول تاريخه اللي وصل ٧٠١١ سنة ويومين ومحدش يقول أصله عمل وأصله هبب مؤسسات الدولة كانت بتخونه عشان يفشل ومقدروش عليه وأنتوا ماشاء الله بتجنوا ثمار الانقلاب دلوقتي قتل وفساد وضرب على القفا.

 

 

Ashraf Eldakhs: طبعا مرسي لان منتخب بارداة الشعب وثانيا يكفي ان كان في حريه في عهده وكان الناس بتقول رايها بحرية حتي ضد مرسي والاخوان لم نشاهد قتل او ارهاب اوغلاء في عهدة مثل الان مرسي اخطا واصاب وكمان الاخوان ولكن لم يكن خاين اوعميل اراد الخير للبلاد انظلم كتير قوي ربنا يفك اسره لانه رجل محترم.

 

Khaled Abdeltwab: لا يوجد رئيس شرعى فى مصر الا محمد مرسى يرجع يلغى اتفاقية تيران وصنافير ويلغى الاتفاقية الاطارية مع إثيوبيا اللى هدرت حق مصر التاريخى فى مياه النيل واعتبارهم صادرين عن شخص انقلابى لا يمثل مصر..غير كده كله بلح.مريم الأندلسية مرسي …اللهم فك اسره يارب.

 

Facebook Comments