شهد هاشتاج “#احنا_فقرا_ليه” تفاعلًا من جانب رواد مواقع التواصل الاجتماعي؛ رفضًا لمعاناة المصريين من الفقر في الوقت الذي تستولي فيه عصابة العسكر على ثروات ومقدرات الوطن، وأكد المغردون ضرورة التخلص من السيسي وعصابته في أسرع وقت وإنقاذ الوطن من الانهيار.

وكتب حمزة آدم: “علشان بيحكمنا عصابة بتسرق خيرات البلد لحسابها ويبنوا قصور وفلل واستراحات، ويطلعوا يقولوا احنا فقرااا قووووي”. فيما كتب قلم رصاص: “إحنا فقراء لكن بنحفر تفريعة بـ60 مليار مالهاش لازمة عشان نرفع معنويات الشعب.. احنا فقراء لكن مابنطالبش بمليارات مبارك وعصابته فالخارج.. احنا فقراء لكن وقت الانتخابات ووقت بيع الوهم بنبقي قد الدنيا وبيتقال وبكره تشوفوا مصر.. لكن دلوقتي انتوا فقراء من سوء نظام فقير في التفكير”.

#احنا_فقرا_ليه
احنا فقراء لكن بنحفر تفريعة ب60 مليار مالهاش لازمة عشان نرفع معنويات الشعب
احنا فقراء لكن مابنطالبش بمليارات مبارك وعصابته فالخارج
احنا فقراء لكن وقت الانتخابات ووقت بيع الوهم بنبقي قدالدنيا
وبيتقال وبكره تشوفوا مصر لكن دلوقتي انتم فقراء من بوء نظام فقير في التفكير

— قلم رصاص (@hp2000h) October 17, 2019

وكتب أحمد شاكر: “لما العسكر يحكم ينهار الاقتصاد.. ولما الاقتصاد ينهار تنهار الأخلاق.. ولما تنهار الأخلاق تنهار ينهار معها كل شيء.. قيم ومبادئ ودين ويعم الفقر.. هو ده اللي ابن اليهودية السيسي بينفذه في مصر.. والشعب نائم في العسل والخوف”. فيما كتبت ضحى نور: “كل ما يصنعه المستبد هو القتل والتدمير والتهجير.. لا يصنعون للأوطان غير الموت والتبعية، فبزوالهم حياة للوطن وللإنسان”.

 

#احنا_فقرا_ليه لما العسكر يحكم ينهار الاقتصاد ولما الاقتصاد ينهار تنهار الاخلاق ولما تنهار الاخلاق تنهار ينهارمعها كل شئ قيم ومبادئ ودين ويعم الفقر…هوا ده اللي ابن اليهودية السيسي بينفذه في مصر والشعب نايم في العسل والخوف

— احمد شاكر (@ahmedshakr22) October 17, 2019

وكتبت ريتاج البنا: “الخسيس بيسرق فلوس الشعب لبناء القصور والشعب لا يجد قوت يومه”. فيما كتبت رضا مؤمن: “إحنا فقرا قوي بسبب المليارات اللي بتتصرف على مشاريع وهمية فاشلة، ولأن العسكر بينهبوا خيرات البلد لأنفسهم ويتركوا الشعب جعان فقير بل تحت خط الفقر”. وكتبت شمس: “معدلات الفقر في مصر حاليا تعد الأعلى على الإطلاق في العشرين سنة الأخيرة. وبالتزامن مع ذلك ظهرت معدلات فساد غير مسبوقة في الخمسين سنة الماضية”.

 

#احنا_فقرا_ليه
الخسيس بيسرق فلوس الشعب لبناء القصور
والشعب لايجد قوت يومه pic.twitter.com/8Iin5s1zob

— ريتاج البنا (@fadaa1234) October 17, 2019

 

وكتبت تسنيم محمد: “بلدنا غنية وعظيمة لكن العسكر هما اللي فقرونا”. فيما كتبت أفنان: “أكثر من ٦٠ سنة مصر تحت حكم العسكر.. ٦٠ سنة نهب وسرقة وظلم واستعباد.. اقتصاد مدمر مع خراب للاستثمار واحتكار للجيش لكل المجالات، مع رفع جنوني للأسعار مع مرتبات لا تكفي للعيشة الكريمة”. وكتبت همس عصام: “لأن مقدرات وثروات هذا الوطن مطمع من الخونة والعملاء واللصوص.”

 

بلدنا غنية و عظيمة لكن العسكر هما اللي فقرونا#احنا_فقرا_ليه pic.twitter.com/FiFPL6Q8kb

— tasnem (@2tasnemmohammed) October 17, 2019

 

Facebook Comments