سجَّل هاشتاج "#يابجاحه_اهلك_ياسيسي" المرتبة الأولى فى "تريند" التغريدات والأوسمة على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، بعد ساعة واحدة فقط من حديث المنقلب عبد الفتاح السيسى، الذى بدا مهزومًا جراء الضربات المتتالية من قبل المصريين الأيام الماضية.

وتصدّر وسم #يابجاحه_اهلك_ياسيسي الأعلى تداولا على السوشيال ميديا؛ لكثرة الأكاذيب والافتراءات التى تمت خلال حديثه بالندوة التثقيفية للقوات المسجلة رقم 31، اليوم الإثنين، رّد خلالها ناشطون وحقوقيون بتغريدات نرصد منها فى هذا التقرير:

الناشط السياسي أحمد البقري، كتب عقب حديث المنقلب فقال: "التحدي اللي يؤثر في مصر إن انتوا يا مصريين تاكلوا بلدكوا، و في 2011 #مصر كشفت ظهرها وعرت كتفها".

وغردت أمل شكرى فقالت: "يعني معترف إن الناس عايزينك تمشي.. نقول أي جبلة #يابجاحه_اهلك_ياسيسي".

https://twitter.com/AmelShokry/status/1183365607053578241

 

بلحة صهيوني

حساب "أبو كرتونة" قال: "تصدقوا يا شباب هتصدقونى إن شاء الله.. إسرائيل لو محتلية أرضنا مكنوش هينقطونا بكلمهم زى البلح ده #يابجاحه_اهلك_ياسيسي".

وغردت "إنسانة وبس" قائلة: "أهم ما يميز حديثه اليوم أنه يشعر أنه مدان ويحاول الدفاع عن نفسه أمام الشعب، ويعترف أيضا أنه مرفوض من قطاع كبير من الشعب، حينما قال إنه كان بحاجة إلى دعم من شعبه بدلا من قول #ارحل".

فى حين قال "نور الدين": "الصهيوسيسي بيقول البلد كشفت ظهرها.. وعرت كتفها يعنى قلعت ملط.. يعنى البلد بقت عاهرة لما حصلت ثورة يناير.. أنت بتتكلم بلسان مين يا ابن الكلب يا وسخ.. ها بلسان مين يا صهيونى يا ابن اليهودية يا عر..".

ط

جيش النذالة

https://twitter.com/faresalaa799/status/1183365343202480128

أما محمد فنشر صورة الشهيدة الطفلة السيناوية وكتب يقول: "ازاى هنحكيله لما يكبر إنه يفخر بجيشه.. وجيشه هو اللى قتل عيلته، وبيقصف أرضه.. وجرّف مزارعه، ودمر سيناء.. واتنازل عن أرضه، وفرط بنيله.. وخلى الصهاينة تقصفه بالأباتشي.. وبقى همه البيزنس مش حمايته.. كان نفسنا نفتخر بجد!#يابجاحة_اهلك_ياسيسي.

وواصل النشطاء ورواد الحسابات بتويتر تعليقاتهم على الهاشتاج، فغردت "هاجر": "#يابجاحه_اهلك_ياسيسي هو ليه كل شوية يرمي كل الجيش في كل جملة بيقولها.. ليه بيتلزق في الجيش؟ قللت من الجيش ومن مكانته.. الجيش بيحمي البلاد لكن إنت خليته يبيع خضار وسمك وكل حاجة، وقطعت أرزاق الناس التانية اللي بيشتغلوا في نفس المجال؛ لأن أنت بتنزل بسعر أقل ربع جنيه من الناس التانية.

https://twitter.com/Hager81404814/status/1183361115910234112

مصر العريانة

وأضاف "نور الدين": بعد أكاذيب عدم تهجير المصريين من سيناء.. النص دا مستحيل على وجه الإطلاق يخرج من إنسان مصري.. اللى لسه بيقول عليه إن ملته الإسلام وجنسيته مصري، يروح حالا وراء مصنع الكراسي يشوف الناس اللى هناك عاوزين منه ايه ..#يابجاحة_اهلك_ياسيسي".

أما حساب قناة مكملين الفضائية فغرد: "السيسي يلقي فشله في مفاوضات سد النهضة على الثورة.. ويتهم مصر بتعرية كتفها وكشف ظهرها".

منى هلال: "ملخص كلمة السيسي في الندوة التثقيفية: اعتبروني نكسة زي ٦٧.. وخلوني أكمل".. وعلق حسين بوجى: "بيلعب بعقول الناس وكأننا أطفال.. ولا معدومى العقل من الأساس؟ فعلاً الحكم الاستبدادي محتاج شعب جاهل مش بيفهم غير صح وتمام يا فندم.. بس إحنا اتعلمنا من ثورة يناير الحرية.. واتعلمنا من النت تفتيح العقول، والنت والموبايلات دخلت عندنا بعد يناير برضو.. #يابجاحة_اهلك_ياسيسي".

Facebook Comments