سجل هاشتاج #ارحل_ياسيسي اليوم الأربعاء 16 سبتمبر، رقما قياسيا جديدا بعد تصدره اليوم الأعلى تداولا على "تويتر" في مصر ولمئات المرات الأخرى.

وكتب حساب "مسلم"عن تصدر الهشتاج متفائلا "من أسهل الهاشتاجات اللي بتبقى ترند بسهولة جدا.. وهو بإذن الله هيرحل يعني هيرحل "أتي أمر الله فلا تستعجلوه" .. لا تعتمد علي الجيش أن يقف مع الشعب.. ولا تعتمد على الشعب إنه ينزل .. هو هيرحل بطريقة لا يعلمها إلا الله".

بعدما وصل للصدارة بنحو 18 ألف تغريدة خلال ساعتين، وقبل أن ينهي السيسي ادعاءاته التي يسميها المصريون "هرتلة" بمؤتمر افتتاح "الجماعة اليابانية" بنحو 6 دقائق، بحسب مغردين. ومن أبرز كذباته أنه بعد تنازله لليونان على مساحة كبيرة في المتوسط الغني بالموارد الطبيعية، قال "السيسي": "مصر ليس لديها ثروات لتغطية التكاليف ولكن لديها عقول وإرادة".

وفاجأة الإعلامي والحقوقي هيثم أبوخليل بأن كذباته اتسعت لدرجة أن "الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا التي افتتحها السيسي اليوم..مفتوحة من 2010.. وبمنحة يابانية بالكامل حوالي 3مليارات ين ياباني و100 أستاذ زائر سنويًا!! وفي خريجين كمان منها..!!!".

وكتب له عبدالله الشريف تحديًا للتغريد عبر الهاشتاج فقال "بسم الله توكلنا على الله.. #ارحل_ياسيسي".

https://twitter.com/Mohmedalisecren/status/1306237407080206338

https://twitter.com/samykamaleldeen/status/1306240385929433090

أما حساب "صعيدي يا جدع" فدعاه إلى مقارنة تكشف ادعاءاته "تعالى شوف البلاد اللي من غير موارد خالص زي اليابان مثلا .. ونصف أرضها غير آهلة بالسكان بسبب البراكين والزلازل وطالعة من حرب عالمية مدمرة، ده تفكير الـ٥٠ %.. ده انت رميت ٦٤ مليار جنيه في قناة السويس علشان تتصور وترفع الروح المعنوية". وأشار صعيدي إلى أن "العيب علي لسه بيصدقك وبيسمعلك أصلا".

وأضاف "احمد صابر" مخاطبا السيسي، وهو يحصي إنجازاته، ومنها بحسب الادعاء "الكهرباء لسه بتقطع؟!" فقال: "وانت مجاش في بالك ربنا وانت بتخرج الناس من بيوتها وترميهم في الشارع – مجاش في بالك ربنا وانت بتخطوا للرئاسة على دم الأبرياء وبتعتقل الناس وتقتلهم بالإهمال والفقر والقضاء الظالم – مجاش في بالك ربنا وانت طالق كلاب الداخلية عليهم مجاش في بالك ربنا وانت بتهد المساجد".


وكتب "سيد علي"، "#ارحل_ياسيسي السيسى كده كده هيمشى وباذن الله هنشوفه عبرة وعظة لكل ظالم .. السيسى قدر ينتصر بظلمه وبطشه على المصريين ولكن نسي إن الشاة لا يضرها سلخها بعد ذبحها.. ويا ويلك إذ تحديت قوم لا يملكون شيئا يخسرونه.. يا ويلك إذ تحديت قوما سلبت منهم آدميتهم وكرامتهم يا ويلك".

https://twitter.com/sayedali88823/status/1306222746188288001

وأضاف "احمد منصور"، "بيقول كانوا بيشككوا اننا هنحفر القناه وحفرناها ، هو التشكيك مش فى الحفر لأن متاح لأى حمار معاه شوية لودرات انه يحفر فى اى مكان التشكيك كان فى الجدوى الأقتصادية للتفريعة اللى مدخلتش جنيه واحد يغطى المليارات اللى اترمت فيها".

 

Facebook Comments