شهد هاشتاج “#فلوسنا_بتروح_فين” تفاعلًا من جانب رواد مواقع التواصل الاجتماعي، وعبّر المغردون عن استيائهم من إنفاق قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي الملايين على مسرحية “مؤتمر الشباب”، في الوقت الذي يعاني فيه الشعب من الفقر ويلجأ الشباب إلى الانتحار.

وكتب أبو رامي: “كل هذا البزخ عشان اللقطة أنت سفيه وحقير.. الناس بتموت على أبواب المستشفيات من سوء الخدمات الصحية، وكله من أموال الشعب الفقير الغلبان اللي مش قادر على تمن سندوش فول.. الدولة تجيب أغراب بتذاكر طيران من كل دول العالم ونوم وفسح وخلافه. بس السؤال كل ده منين وليه؟ طبعًا عشان ياخد اللقطة هو والست انتصار”.

وأضاف: “الحكومة هى اللى بتحاسب الفنادق والضيوف نازلين على حساب الدولة أكل وشرب ونوم وتذاكر طيران وميغة على أعلى مستوى.. طبعا فرصة نادرة وفسحة مجانية لشباب العالم.. بس المهم كون بتعرف تصقف.. لذلك قائمة تسجيل حضور المؤتمر وصلت إلى 300 ألف اسم عايزين يشاركوا فى المولد”.

قصور وفلل #السيسي والعائلة الكريمة وحبايبه .. وكله من جيب الشعب الغلبان اللي مش لاقي اللقمة#فلوسنا_بتروح_فين pic.twitter.com/jn58kBvxbd

— ابو رامى (@jBrb8yjNjaxU2e6) December 15, 2019

وكتبت جويرية محمد: “عمل تفريعة فى قناة السويس.. أهدر على الحفلة ملايين عشان يركب أسطول ويعمل باى للشعب، عرفت فلوسنا راحت فين؟.. لا شوفنا مستشفيات ولا مدراس إلا قتل بشتى الطرق.. فقروا الشعب عشان يغتنى هو وعصابته.. هو مفيش مشاريع بس فيه تنازل عن 40 ألف كليو فى البحر المتوسط”.

وكتب أسامة رشدي: “كم ينفق هذا السفيه يوميًّا من ملايين على مؤتمراته الفارغة من أجل اللقطة، وأحاديثه المثيرة للسخرية، ومنها هذه اللقطة الليلة.. ألم يكن أطفال مصر وشبابها أولى بملايين الدولارات التي تنفقها على هذا العبث؟ أليس منكم رجل رشيد ينهى هذا المريض نفسيا عن هذا السفه والاستنزاف المستمر”.

#فلوسنا_بتروح_فين.عمل تفريعه فى قناه السويس اهدر على الحفله ملايين عشان يركب اسطول ويعمل باى للشعب عرفت فلوسنا راحت فين

— جويرية محمد (@ahma90901) December 15, 2019

وكتبت فيروز: “العاصمة الإدارية اللى بتتجهز لعصابه العسكر”. فيما كتبت أمل محمد: “في المؤتمرات والندوات وركوب العجلة والزفة الكذابة وفي القصور والفيلات لانتصار، وفي كباري بتنهار وصوامع بتقع على دماغ الناس وقوتهم”. وكتبت هبة: “فتش في جيوبك.. إن ملقيتش فلوسك كاملة! انزل جيبها.. أكيد في جيوب الحرامية”.

وكتب مدحت سالم: “مظاهر رفاهية زائدة في مؤتمر شباب السيسي.. والشعب يشكو أحواله.. مزيد من الاستحواذ.. مظاهر رفاهية زائدة في مؤتمر شباب السيسي.. والشعب يشكو أحواله!”.

#فلوسنا_بتروح_فين
العاصمه الاداريه الى بتتجهز لعصابه العسكر

— fayroz🌷 (@fayroz354) December 15, 2019

فيما كتب أبو حبيبة: “الخائن المنقلب اللص باني القصور لزوجته وعشيرته، وباني القبور لأحرار مصر، يقول إنَّ مصر دولة ليست غنية والسبب الإرهاب، أكيد هو يقصد العسكر الذي نهب مصر منذ 52، وحتى ظهور طلته الفقرية ابن اليهودية اللي جاب ضلفها!”.

#فلوسنا_بتروح_فين
مظاهر رفاهية زائدة في مؤتمر شباب السيسي.. والشعب يشكو أحواله!
🔗 مزيد من الاستحواذ.. الجيش يحتكر “الإطارات” بعد تدمير “نسر”!https://t.co/mGxR6eCKzE

📽مظاهر رفاهية زائدة في مؤتمر شباب السيسي.. والشعب يشكو أحواله!https://t.co/UPsJwOZmrC

— مدحت سالم (@SSeLSwLuksjIxd3) December 15, 2019

Facebook Comments