بعد أقل من 24 ساعة من محاصرة أمن الانقلاب ميادين مصر وكباري القاهرة الكبرى، تبنّى نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي "تويتر" هاشتاج #نازلين_بعد_الماتش، وفجأة تصدر الهاشتاج ضمن الأعلى تداولا على "تويتر"، وهو مرشح أن يتصدر "رقم 1" خلال ساعات تعقب مباراة الأهلي ضمن بطولة الأندية الإفريقية.

واعتبر كثير من المغردين أن الدعوة التي يتبناها شباب أغلبهم مصريون عاديون غير محسوبين على تيار أو دعوة لشخص، وأكثرهم من مشجعي فريقي الأهلي والزمالك (الألتراس) ودعوا ضمنا إلى تفعيل الهاشتاج، وقال مغرد: "بإذن الله في أمل في الله إننا هنقدر.. وخصوصًا الأمن انسحب من الشوارع".

وجهة نظر "M A D B O L Y" أن "الإنهاك هدف بحد ذاته، وساخرا علق: "أنا بقول احنا كل شوية نعمل دعوة للنزول والحكومة تنزل الشارع متلاقيش حد، ونفضل كده كتير لحد ما يزهقوا ومينزلوش وساعتها ننزل إحنا".

فيما أكد حساب "ثَوْرَةُ الْوَعْي والتطهير" أن "فيه شباب اتواصلوا معانا من منطقة الهرم وحلوان وشبرا ومصر الجديدة وأرض اللواء والعجوزة.. أسلوب التحرك خاص بيهم.. ولو ربنا كرم والعدد تمام هيتم تحديد منطقة تجمع بعد ما شباب التأمين يبلغنا بالوضع على الأرض".

وقال حساب "ضد الحكومة": "إخواني وأخواتي الأمل باقي بسواعد الرجال.. صاحب الحق شديد.. نرجو من الإخوة والأخوات التفاؤل وعدم اليأس.. إن شاء الله يسقط".

وكتب حساب "Mido" "حتى لو منزلناش بعد الماتش.. سيادة الباشا اللواء هايفضل متكدر في الشارع بسبب الهاشتاج ده ودي لوحدها مصلحة".

وفي تكرار لأسباب النزول بعد المباراة، كتب حساب "واحد من الناس": "#نازلين_بعد_الماتش.. أكبر دليل على أن الشعب المصري لا ييأس أبدا.. #نازلين_بعد_الماتش.. أكبر دليل على إن الثورة المصرية مستمرة.. #نازلين_بعد_الماتش.. أكبر دليل أن الثورة المصرية قادمة لا محالة.. #نازلين_بعد_الماتش أكبر دليل بأننا لم ولن نفقد الأمل يومًا ما".

غير أن مغردين آخرين حددوا مكان التجمع، وكتب حساب "Ahmed Elleithy": "خلاص يا جماعة إحنا اتفقنا إننا هنتجمع عند ميدان طلعت حرب الساعة ١٠ ونص ونطلع على التحرير بس محدش يكسل بالله عليكم، ولو مفيش حاجة حصلت عادي الأيام الجاية كتير بس خلو الأولوية للنهاردة بعد الماتش في طلعت حرب #نازلين_بعد_الماتش #الشعب_يريد_اسقاط_النظام".

حساب مستر كامل أشار إلى أن المصريين الآن مدعوون للمشاركة تحت رايتهم فقط، فكتب "دلوقتى ولا بقى فيه محمد علي ولا إخوان متصدرين الموقف.. أنت الوحيد اللى متصدر الموقف.. خليك قائد نفسك وثورتك.. الشعب هو القائد للثورة".

Facebook Comments