واصل هاشتاج “#نازلين_يوم_٢٥” تصدره على موقع تويتر، تزامنًا مع تصاعد دعوات النزول للتظاهر يوم 25 يناير المقبل للمطالبة بإسقاط عصابة الانقلاب، وأكد المغردون ضرورة التوحد من أجل إنقاذ الوطن.

وكتب أحمد المصري: “نفس اللي بيحصل بعد ثورة يناير بيقعد العسكر يشغلونا بصراعات وخلافات والكثير من المهاترات الجانبية.. وننسى هدفنا الأساسي”.

فيما كتبت راندا: “قولوها للعالم أجمع هذه ثورتنا لن تركع.. قولوها لا لن نستسلم ولغير الله فلن نخضع عن درب الثورة لن نرجع وبغير النصر فلن نقنع.. قولوها للعالمِ أجمع هذه ثورتنا لن تركع”.

وكتبت بنت العياش: “ذكريات الميدان لا تُنسى وروح الثورة لا ينساه الأحرار.. شتاء وبرد وأمطار وهجوم من هنا ومن هنا.. قناص وشباب.. رغم كل ذلك كانوا أبطالا صامدين”.

وكتب ماهر اليوسفي: “يوم 25 يناير، هل ستصحو مصر من غفوتها؟ اخلعوا كنز الصهاينة.. نهاية عهد جنرال الجبناء والفاسدين.. قوموا وانزلوا الشوارع واصنعوا مستقبل مصر، واستعيدوا تاريخها العظيم الذي باعه السيسي”.

فيما كتب محمد: “حجم الخيانة لم يقتصر على التنازل عن آبار الغاز المصرية للكيان الصهيوني واستيراد الغاز منه بـ١٥ مليار دولار سنويًّا، واستيراد الغاز بأعلى من السعر العالمي، واستيراد الغاز للسوق المحلية، أي لا يستطيع تصديره، ولكن ضف على ذلك أنه يستورده من خلال أنابيبنا المصرية”.

وكتب أيمن نور: “من حق كل مصري أن يقول #نازلين_يوم_25، ومن حق غيرهم أن يقولوا  #مش_نازلين حتى ولو كان وائل غنيم.. (شكرا مكملين) فمن الشرف أن يدافع كل فريق عن حق الآخر في عرض وجهة نظره.. المهم كسر حاجز الصمت والخوف، والأهم من كسر حاجز الخوف هو ماذا ستفعل باحترام بشجاعتك”.

فيما كتب الجوكر: “نازلين يوم 25 نازلين نحتفل بثورتنا وعايزين حد يمنعنا.. ثورتنا مستمرة سلمية بمطالب “عيش.. حرية.. عدالة اجتماعيه”.. ولو حاولتم تمنعونا أنتم أعداؤنا”.

وكتب عمر طلعت: “ميدان التحرير في الأغلب هيبقى مقفول في ٢٥ يناير، بس مش لازم التحرير، الشوارع كتير والميادين أكتر، صوت الحرية ملوش مكان.. صوت الحرية مسموع لو قدامه ألف سد.. نازلين وهنبطل نطاطي”.

فيما كتب مصري: “كله لازم ينزل.. اللي نازل عشان الحرية واللي نازل عشان العدالة واللي نازل عشان الكرامة واللي نازل عشان المعتقلين، واللي نازل عشان أولاده، واللي نازل عشان أهله.. لكن كله لازم ينزل عشان نعيش.. البلد بتتباع أرض وميه وغاز وبترول مش ناقص غير الهوا هنموت لو مانزلناش.. هنزل مفيش عندى وقت أفكر ههتف يسقط يسقط حكم العسكر.. هنزل عشان مليون خالد سعيد حننزل عشان رافضين نعيش عبيد”.

Facebook Comments