الحرية والعدالة

وزع عددٌ من النشطاء، بيانًا على شبكة التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، على المواطنين، ونشروه في الشوارع، بعنوان: "اغضب لمصر"، يدعون فيه المواطنين الرافضين للانقلاب العسكري، إلى النزول يوم السبت المقبل، والذي يوافق الذكرى الثالثة لثورة 25 يناير، وذلك للتظاهر كموجة ثورية جديدة ضد الانقلاب العسكري.

وجاء في نص البيان: "عشان كلاب الداخلية رجعوا أسوأ من زمان.. انزل 25 يناير، عشان العسكر خاينين ومالهومش أمان.. انزل 25 يناير، عشان بلطجية العسكر بيتحرشوا بالنسوان.. انزل 25 يناير، عشان رموز مبارك رجعوا تاني وثوار يناير في اللومان.. انزل 25 يناير، عشان مبارك خد براءة والرئيس المنتخب ورا القضبان.. انزل 25 يناير، عشان الأسعار ولعت وماحدش لاقي العيش بأمان.. انزل 25 يناير، عشان الشهيد في رابعة والنهضة ومينا وجيكا وألتراس كمان.. انزل 25 يناير، عشان سرقوا فلوسنا وشحتوا علينا هدمة قديمة وبطانية جربان.. انزل 25 يناير".

يذكر أن عددا من القوى السياسية والثورية من بينها الإخوان المسلمين والتحالف الوطني لدعم الشرعية وحركة 6 إبريل، قد أعلنوا نزولهم يوم 25 يناير المقبل للتظاهر كموجة ثورية جديدة ضد حكم العسكر وضد عودة رموز نظام مبارك.

Facebook Comments