السيسي يتهكم على المصريين: كل واحد يشوف بطنه قد إيه (فيديو)

- ‎فيسوشيال

في الوقت الذى رفع السفاح السيسي يده عن التعليم والصحة والبنية التحية المتهالكة،أطل على المصريين كعادتة متقمصاً دور طبب التخسيس ليضع حلولاً لسمنة المصريين ولكن بطريقة متهكمة كعادتة.

وخرج السيسى موجهاً نصائحه كخبير “تخسيس” داعياً بضرورة الاهتمام بالصحة العامة للمواطن، وأن يهتم المواطن نفسه بصحته، ويراقب شكل جسده العام.

وقال السيسي خلال كلمته بمناسبة افتتاح مشروعات غير ذات جدوى اليوم السبت فى حى السلام ، أن الزيادة في الوزن عبء على الجسم ويؤدي إلى أمراض عدة للشخص قائلا :” كل واحد عايز يعرف هو فين يشوف بطنه قد ايه”.

وتابع تهكمة: إحنا جايبين الدكتورة علشان نحلل ما نحن فيه.. المعيار اللي أنت عاوز تطمن بيه على نفسك مش محتاج نعمل مسح.. شوف وزنك زيادة قد إيه؟.. أي إنسان راجل كان أو ست عاوز يعرف هو فين يشوف بطنه ،بكلمكم بجد وكلام لازم نعلمه للناس في المساجد والجامعة، لأننا بنفقد صحتنا”.

ردًا على الأكاذيب

يأتى هذا التصريح عقب فضيحة “مبادرة الحد من فيروس التهاب الكبد الفيروسي “سي”، التي أطلقتها وزارة الصحة بحكومة الانقلاب، والتى كانت بالأساس تمويلاً من البنك الدولي بمبلغ 429 مليون دولار.

كانت سلطة الانقلاب قد أدعت أنها أطلقت في أكتوبر الماضي حملة غير مسبوقة لفحص أكثر من خمسين مليون مواطن بالغ للكشف عن التهاب الكبد “سي”، ولعلاجهم بالمجان، في إطار تعهدها بالقضاء على المرض بحلول عام 2022.

ووقتها، قالت وزيرة الصحة بحكومة الانقلاب الدكتورة هالة زايد إن حملة مواجهة فيروس “سي” والأمراض السارية هي بتكليفات من عبد الفتاح السيسي.

السيسى زعم أيضا، إنه تم إجراء المسح الطبى حتى الآن على 17 مليون مواطن فى المرحلة الأولى وجزء من المرحلة الثانية ، بينهم 700 ألف مصاب بفيروس سى، 11 مليون مصاب بأمراض غير سارية، ليصل الرقم لـ 11.7 مليون إنسان مصر يعانون مشكلات صحية مختلفة.

قلة ذات اليد

فى المقابل، لم يفوت النشطاء ورواد التواصل الإجتماعى الأمر بعد “تهكم” السيسى، حيث وجه حساب ” ميدان رابعه العدويه” على موقع” تويتر”:حديثة للسيسى:طب متشوف بطنك او كرشك اد ايه من الفلوس الحرام اللي انت سارقها وناهبها ومعاك العصابه..كرشك هينفجر من الفلوس الحرام اللي انت ناهبها.

فى حين قال حساب باسم” دانى” لما السيسى يتحدث عن بطون المصريين التى جفت من الجوع والعطش، ولما يضحك وزرائه من السخرية والتهكم على حال المصريين، لابد أننا نقف للحظة أنك فى مستودع عسكر منافق جبان يخاف من المصريين فى المواجهة وينتقدهم فى حراسة المخابرات.

ومن خارج مصر، قال حساب مغربى يدعى” فتيحة فيلالى” :إنه يستهزا بكم يامصرين وما يريد بكم الا السوء ولكن الله غالب على أمرة.

ودافع “علاء الدين حسن” عن سمنة المصريين فقال: المصريون بطونهم كدة علشان إمكانياتهم المادية مابتسمحلهمش ياكلوا أكل متوازن وإنما اعتمادهم كله في غذائهم على النشويات.

وزاد “أحمد علي” فغرد: دا عاوز الناس لا تاكل ولا تشرب ولا تتعالج ولا تتعلم، الله يخرب بيتك.

لا للسخرية

“ميدو ناصر”.. الحق طب ما يبص علي نفسه وعلى اللي حواليه ما كلهم مفشولين ولا حتي يشوف انتصار مراته هو مفيش غير الشعب اللي تكرهوا في نفسه وفي أكله.

وبدلا من السخرية والتهكم عليهم..طالب “مصطفى محمدى” العسكر بهذا الأمر: عيشهم عيشة آدمية ووفرلهم أكل صحي ووظائف برواتب زي بقيت الدول المتقدمة ووفرلهم تعليم ومدارس نظيفة و مستشفيات ومراكز صحية ونوادي رياضية وغيره وغيره وبعدين ابقى تعالى اتريق على بطونهم.

في حين قالت” لقاء الدريني”: للأسف الناس فعلا في أمراض وسمنه من اكل الكربوهيدرات والزيوت النباتية المهدرجة اللي هي أرخص من البروتين والدهون الصحية النظيفة من الفقر وقلة ذات اليد.