“#تيران_وصنافير_مصريه” يتصدر “تويتر” ونشطاء: خونة العسكر لا يمثلونا

- ‎فيأخبار

 كتب– عبد الله سلامة
تصدر هاشتاج "#تيران_وصنافير_مصريه" قائمة الهاشتاجات الأكثر تداولا على موقع "تويتر"، بعد ساعات من إقرار حكومة الانقلاب اتفاقية بيع جزيرتي "تيران وصنافير" للسعودية، والتي وقع عليها قائد الانقلاب السيسي في وقت سابق، وأحالها إلى مجلس نواب العسكر للنظر بشأنها.

وكتب أحمد شهاب "أنا مواطن مصري لم أمنح أو أعترف بأى نظام يبيع أو يتنازل عن شبر من أرض مصر". فيما كتبت منى الحسيني "هما مش فارق معاهم حاجة دلوقتي غير إنهم ميطلعوش خونة وكدابين.. حكم 16 يناير ده ولا ليه أي قيمة والجزرتين هيتسلموا".

وكتبت مريم التابعي "مين قال إنها مصرية؟ هي حسب الطلب ممكن تكون إيرانية أو هندية، وممكن نرجع ونقول إنها سعودية.. مش غريبة علينا عشان مصر".

وكتب جمال عيد "تحذير: أنا مواطن مصري لم أمنح السيسي ونظامه أي توكيل بالبيع أو التنازل عن أي قطعة من أرض مصر"، فيما كتب محمد البحيرى ‏"القضاء قال كلمته والسيسي قال كلمته أما نشوف كلام مين اللي هايمشي في أم الدولة دي".

وكتب وليد الشرقاوي "يعني الحكومة في 8 ساعات عرفت اللي فجر الكنيسة البطرسية.. لكن في 8 شهور مش قادرة تفهم إن تيران وصنافير مصرية". فيما كتب محمد أبو مريم "هانستفاد إيه إن كانت مصرية ولا سعودية.. إحنا الشعب لا قيمة له مع نظام يقتل شعبه ويبيع أرضه واللى يقول إنها مصرية بيُسجن".