“مرتضى_باع_الزمالك”يتصدر.. ونشطاء: أوقفوا هذا المجنون

- ‎فيسوشيال

دشنت جماهير الزمالك، هاشتاجًا عبر “تويتر”، للهجوم على مرتضى منصور، في أعقاب تصريحاته، ببيع أكثر من لاعب.

وأعلن مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، اقتراب انتقال أحمد الشناوي وطارق حامد، ثنائي الفريق الأول، إلى بيراميدز، بالإضافة إلى على جبر وأحمد توفيق من قبل ،بالإضافة إلى طرد كهربا وشيكابالا وعمر جابر ومصطفى فتحى من النادى بدعوى عد الإنتماء للزمالك.7

وجاء الهاشتاج، تحت عنوان “#مرتضي_باع_الزمالك”، للتنديد بتعامل رئيس القلعة البيضاء، مع لاعبيه، ورغبته الشديدة في التخلص منهم، بحجة عدم ولائهم للفريق.

وتداول رواد “تويتر”، صورة لمرتضى منصور، وهو يرتدي زي بيراميدز، معلقين عليها: “Welcome”، في إشارة إلى انتقاله إلى الفريق الجديد.

فى حين قال أحمد على عباس..مرتضى منصور يدمر الفريق..اوقفوا هذا المجنون.

بينما كتبت “حريتي العربية”:منك لله يا مرتضى بعت نص اللعيبه الشناوي وتوفيق وحامد وجبر والاباتشي فاضل مين تاني عليه الدور يا ضاضا الله ياخدك .

وتابعت:الزمالك مش للبيع افهم بقى،الزمالك ملك لجمهوره، ابناء ميت عقبه #مرتضي_باع_الزمالك.أما عماد عرفة يو كية فغرد:عمرك ماكنت ولا هتكون جزء من تاريخ الزمالك #مرتضى_باع_الزمالك

وسخرت عزة عبد الغنى فقالت: لو كشفوا على مرتضي منصور هتلاقيه بايع كليته لـ تركي أل الشيخ.

روكا وهى منتيمة لنادى الأهلى قالت.. لما كنا بنقول تركى بيعمل وبيعمل.. كان يطلع لنا زملكاوى مابيفهمش ويقولك دا كفيلكم ويتريق ويستهبل.. عرفت بقا إن هو هايبوظ الزمالك برده.. عرفت إن رئيس ناديك كلب فلوس وتركى بقا كفيله وكفيل ناديك… يبقا تتكتم وكلنا نبقا مع بعض ضد اللى بيحصل دا.

أما حساب المختلط 1911 والذى ينتمى لجماهير الزمالك فكتب.. كل يوم بتتأكد مقولة إن الزمالك عايش بجمهوره.

مفيش حاجة بتتحكم فى حبنا للزمالك أو تقدر تخلينا نتنازل عن حبنا للنادي،يمشي اللي يمشي ويبيعنا اللي يبيعنا جمهور الزمالك اللي عملكم نجوم وقادر يعمل ادكم 10 مرات ،بس الحقيقة اللي مش هتتغير إن الزمالك هيفضل عايش بجمهورة.