#مرسى_ولا_بديل يتصدر تويتر.. ونشطاء: حتمًا سيعود

- ‎فيأخبار

كتب: حسن الإسكندراني

حصد هاشتاج #مرسى_ولا_بديل، المركز الأول على ترند موقع تويتر، بعد ساعات من تدشينه من قبل نشطاء ورواد مواقع التواصل الاجتماعى، مؤكدين أن الهاشتاج جاء لأن الدكتور محمد مرسى، الرئيس الشرعى للبلاد ويجب عودته كى تنهض مصر بعد أن دمرها الانقلابى عبدالفتاح السيسى.

كما شهد الهاشتاج، #مرسى_ولا_بديل تعليقات الرواد والتى جاءت كلها معبرة عن رفضهم الانقلاب العسكرى، وأنه رجل ونعم الرجال الشرفاء والمحترمين الذين ضحوا من أجل من مصر وسجنوا من أجل حرية أوطانهم.

وجاء منها على سبيل المثال وليس الحصر، حيث قال إبراهيم أبو ريها، مرسى رجل ونعم الرجال.

وقالت جاسمين فوزى #مرسي_ولا_بديل.. د.مرسي أحبه وأحترمه كل من عاش عاما من الحرية والعزة والكرامة وعرف معناها لأول مرة في عهده.. فك الله بالعز أسرك سيدي الرئيس.

وقال علاء عرفان، علشان يجيب حق اللى مات، وخصوصا لما يكون البديل قزم تافه محدش شايفه، لقطة قمة العشرين خير دليل #خدوني_معاكم وانا حسمع الكلام.

وقالت بيرا أحمد، #مرسي_ولا_بديل علشان نرجع الفلوس اللي سيطر عليها العسكر وممتلكات الدولة اللي جيش وقياداته مسيطر عليها والشعب فقير.

وقالت نرمين، لأن القاضى أصبح يتلقى الأوامر بالهاتف.

وأضافت، يا ريت الشعب واللي خايف يعرف جملة دي هتفرق كتير (ان الشجاعة لا تقدم الموت وان الجبن لا يؤخر الموت، وقالت تونا، لأنه ساعد المرأة المعيلة وعمل لها معاش ومش زي الناس في عهد #الملعون بياكلوا الزباله.ولأن السيسى كوهين مصر.

وقال أحمد فالح، دماء المسلمين أصبحت رخيصة وأعراضهم مستباحة والأمم تتكالب علينا ولن ينتصر لنا بعد الله عز وجل غير الرئيس مرسي.

وقال مصطفى، عودة الرئيس الشرعى د.محمد مرسي حتمية لممارسة مهامه، وهى عودة الحق والعدل، والشرعية غير كده كلام فاضي.

وقالت بنت حره، لأن السيسى خاين بطبعه. ولأنه كان عاوز يحافظ ع البنات.. ويشرفنى التمسك به رئيسا لأنه المجاهد الشريف الصادق ولا أزكيه على الله عز وجل.