خبير يكشف كيف يتم التلاعب بالبورصة لغسيل الأموال والتهرب من الضرائب!

- ‎فيأخبار

كتب رانيا قناوي:

شن الخبير الاقتصادي هاني توفيق، هجوما حادا على حرامية البورصة المصرية" وألاعيبهم في نهب المال العام، وكيف يتم التهرب من الضرائب على الأرباح الذتي يحققها بعض المضاربون من حيتان رجال أعمال مبارك في البورصة، بتواطؤ نظام الانقلاب.

وقال توفيق عبر تدوينة نشرها على صفحته بـ"فيس بوك" اليوم السبت، تحت عنوان "لا عزاء للأغبياء!!": "حضرتك بتلعب بفلوسك فى البورصة وعندك مليون جنيه بتدورهم مرتين فى الشهر شراءً وبيعًا.

وأضاف "حضرتك فضّلت إنك تدفع رسم دمغة ١،٥ فى الألف على كل عملية شراء وبيع، أى (١٠٠٠،٠٠٠*١،٥فى الالف* ٤ مرات شهرياً*١٢ شهر) = ٧٢،٠٠٠ جنيه سنويًا، أى أن رأسمالك سيتآكل خلال عدة سنوات، سواء كسبت أم خسرت.

وتابع: "حضرتك قررت إن ده أنسب لك من دفع ١٠٪‏ ضريبة على الأرباح (إن ربحت)، أى حوالى ٢٠،٠٠٠ جنيه بفرض إنك حققت ٢٠٪‏ أرباح على استثمار رأسمالك فى البورصة. وطبعًا لو خسرت مش حاتدفع حاجة خالص، وكمان حاتقدر تخصمها من أرباح سنوات مقبلة.

وقال توفيق: "حضرتك على الأرجح حرامى، لأن إللى يفضل أن يخسر أصل فلوسه مقابل عدم فتح ملف ضريبى باختصار إما حرامى مش تعبان فى فلوسه، أو بيغسل أموال، أو بيتحاشى "من أين لك هذا". والاحتمال الآخر إنك شخص غبى ضل طريقه إلى البورصة".

وأوضح توفيق أن الشيء المفهوم "إن وزارة المالية الذكية ماصدقت و وافقت على هذا الاقتراح طبعًا، لأنها من جهة استسهلت الأمر والخصم من المنبع، ثم أنه من جهة ثانية فبعد ٣ سنين حاتحصل الضريبتين مع بعض"!!!.