كتب حسن الإسكندراني:

دشن نشطاء عبر مواقع التواصل الاجتماعى القصير "تويتر" اليوم الربعاء، هاشتاج حمل وسم#الثانوية_العامة للتهنئة بإعلان نتائج إمتحانات الثانوية العامة 2016/2017.

الوسم رغم كونه تسليطا للضوء على نهاية مؤلمة ومؤثرة طوال عام عاشها آلاف الطلاب فى مصر، إلا أنها جاءت جميعها ساخرة فى جميع تغريدتها ومبكية فى أخرى منها على سبيل المثال ما قاله محمد محمد: "قبل النتيجة".. ابوك: عملت اللى عليك يبنى تجيب اللى تجيبه.. "بعدالنتيجة".. ابوك: يا نـــاس ابنى اللى صرفت عليه دم قلبى جاب اقل من 98%..#الثانوية_العامة.

أما أحمد هاكس فقال: مبروك لكل طلبة #الثانويه_العامه برضو لما تقعدوا على القهوة وانتوا معاكوا شهاده غير لما تقعدوا على القهوة وانتوا صيع.. بتفرق والله.

وكتبت سلامة فقالت: #الثانويه_العامه.. اللهم انى استودعتك نتيجتى فلا تبكينى لأجلها اللهم استودعتك حلمى فلا تجعل ذنوبى عائقا له يا رب العالمين.

بينما كتب سعيد سلبم تغريدة جاء فيها: #الثانويه_العامه دعاء انتظار النتيجة| لا إله إلا أنت برحمتك أستغيث ياغياث يا لطيف الألطاف نجنا مما نخاف يا منجى من المهالك نجنا من كل هالك.

وأضاف أحمد هاكس فقال: تويتر كله بيتكلم عن اسماء اوئل #الثانويه_العامه.. اوئل ايه؟! سيبكم من الأوئل.. احنا عايزين اسماء اللي جابوا 50% هم دول مستقبل مصر.

سمر محمد قالت: #الثانويه_العامه..انا جاية من المستقبل وبقولكم اي كانت النتيجه..لاتزعلوا ولاتتقهروا تيك إت ايزي احبايب قلبي..علاقة الكلية بالشغل ف الكنافة.

أما علا خليفة قتكبت: #الثانويه_العامه..يارب نجاحنا يارب فرح اهلينا واجعلنا سبب في فرحتهم وبكائهم بدموع الفرحه ويارب ملناش غيرك لا تضيع تعبنا اعطينا من كرمك.

#الثانويه_العامه.. جمال عبدالناصر حصل ع60%.. السادات مجموعه لا يتعدى 55%.. مرسي حصل ع 72%.. اما #بلحه كان العيال بيضربوة وهو صغير ويعتدوا عليه في الحمام.

أما مصطفى غرد بأوجز: أكبر كدبة ف التاريخ واللي لسه بنصدقها لحد النهاردة..خلص #الثانويه_العامه وهترتاح.

فى سياق متصل، حصلت الطالبة آية مسعود ، على المركز السابع مكرر على الشعبة الأدبية بـ407 درجات رغم أنها تعاني من ضمور بالعضلات لازمها منذ 10 سنوات.

 

 

Facebook Comments