شاهد| خطاب السيسي يشعل غضب رواد التواصل الاجتماعي

- ‎فيأخبار

كتب رامي ربيع:

أثار خطاب عبدالفتاح السيسي قائد الانقلاب العسكري خلال افتتاحه قاعدة الرئيس محمد نجيب العسكرية موجة غضب وسخرية بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي.

وقال إبراهيم عزب -في تغريدة عبر حسابه على موقع "تويتر"-: "بحر من الدبابات المصرية يظهر خلال افتتاح قاعدة محمد نجيب العسكرية يكفي لحرب إقليمية، وما زال الجيش غير قادر على الحسم في سيناء".

وقال صابر الربعاوي: "قاعدة محمد نجيب العسكرية اللي افتتحها السيسي اليوم.. هيا هيا مدينة مبارك العسكرية اللي افتتحها في منطقة الحمار بالقرب من سيدي براني سنة 1993 بس هو غير لون السور ونجيلة الملعب".

وهاجمت ميما علي تصريحات السيسي قائلة: "السيسي بيعايرنا بلقمتنا اللي بقينا ندفع تمنها كامل بدون دعم!".

وكتب حسام مهران على حسابه على "فيس بوك" قائلا: "أكل المصريين ف يوم بأكل سنة عند بعض الدول.. تقدر انت على مصروف مصر؟ خليك في حالك أحسن تقدر تتكلم.. مين نهاه مين.. كله بالفلوس".

وسخرت ميرفت مطر من تصريحات السيسي قائلة:" المصريين اللي بياكلوه في يوم في دول بتاكله في سنة يا اخوانا حد يقوله الثلاجة فاضية لها عشرين سنة".

وأضافت ميرفت: "قول لدول الخليج ال بياكلوا وبيرموا السفرة كلها لكن الشعب المصر يجاع وبياكل من الزبالة انت بتقول لمين.. ما الخليج عارفين الخيبة.. اكسفوا على دمكم وكفاية فضايح، شفتوا الفرق بين خطاب تميم الواثق من نفسه وخطاب الردح".