كتب- حسن الإسكندراني:

استفزت تصريحات المنقلب عبد الفتاح السيسى بأن فاتورة مصروف مصر 100 مليار دولار سنويا نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، الذين أنتج بعضهم"إنفوجراف" تساءل عن تصريحات السيسي.

 

وقال "الجراف": البيه بيصرف من جيب ابوه على الشعب..المنقلب السيسى تحدث أمام جمع المتأمرين والانقلاب بفنكوش" القاعدة العسكرية" ويالته سكت..قال إن مصاريف مصر فى السنة 100 مليار دولار.

 

وتابع:"طيب وماذا عن المليارات اللى ضيعها البيه،مش هو اللى ضيع مليارات الرز من 4 سنين،مش هو اللى ضيع 100 مليار فى تفريعه أونطة من غير أى عائد بل هناك خسائر.

 

وأضافوا:مين اللى ضيع وبيضيع مليارات على مشروع العاصمة الإدارية وغيرها من الفناكيش،ومين اللى ضيع وبيضيع مليارات على سلاح من غير أى استخدام له ،بل على العسك كل يوم بيتم قتل فى الجيش والشرطة فى سينا".

 

 

مين اللى ضيع مليارات المهربة بتاعت مبارك ورجله مثل" ساويرس "،ومين اللى فرط فى حقول الغاز فى المتسوط اللى هى بالمليارات،وكذلك :مين اللى قاعد شغال قروض متلتله بالميارات والشعب هيدفعها من دم قلبه بدايبة من 2018 اى بعد انتهاء البيه فى اغتصاب الرئاسة.

 

وختتم: "مصروف مصر "بقول:مش محتاج افكرك إنك زودت يدون مصر داخليا وكمان خارجيا من 30 مليار إلاى 65 مليار جنيه،ومين اللى ضيع مليارات على زيادة مرتبات الجيش والشرطة والقضاء والإعلاميين اللى حوليه".

 

Facebook Comments