شهد التليفزيون المصري واقعة غريبة، تمثلت في قيام المغنّي أحمد عدوية، بسب الدين خلال حلقة غنائية مباشرة علي الهواء مباشرة، بمناسبة الاحتفال بيوم "شم النسيم" ضمن برنامج الإعلامي وائل الابراشي؛ الامر الذي وضع القناة في حرج ودفعها لانهاء المداخلة.

وأثار هذا المشهد حالة من الغضب عبر مواقع التواصل الاجتماعي، ودفع الكثيرين للمطالبة بالتحقيق مع مقدم البرنامج، بالإضافة إلى إحالة عدوية للتحقيق في تلك الواقعة التي تعتبر تطاولا وإهانة لغالبية الشعب المصري، متسائلين: هل من المنطق أن يتم سب الشعب المصري على قنوات يتم دعمها من جيوبة؟

سقطات صبيان العسكر خلال الفترة الماضية شملت أيضا التطاول على الشعب المصري؛ حيث تطاولت الممثلة داليا البحيري والتي تطاولت على عمال اليومية وهددت بضرب من يتعاطف معهم بالشبشب، وكتبت عبر صفحتها على فيسبوك: "مبقاش أنا محبوسة في البيت أنا وأهلي داخلين على 36 يوم وزينا ناس محترمة كتير، ولو لا قدر الله حد فينا تعب ما نلاقيش سرير في مستشفى عشان واحد حيوان كان مقضيها خروج بيتفسح ولا كان على باله اللي احنا فيه".

وأضافت البحيري: "حظر كامل لو سمحت أرجوك، واللي حيقولي العمالة اليومية حديله بالشبشب على بقه أنا فاض بيا.. معظم المؤسسات الخيرية -وبقول معظم مش كل- بدءوا يشحتوا عليهم من قبل ما رمضان يبدأ، فمحدش يقولي مش حيلاقوا يأكلوا، وكتير منهم بنتحايل عليهم يشتغلوا أصلا طول السنة! خلينا صادقين مع نفسنا شوية كدة والنبي!"، وتابعت البحيري:"غير كدة احنا رايحين في داهية.. والله العظيم ده شعب ملوش كتالوج ده لازم يتربط في رجل السرير مش يتحبس بس".

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=QbKNvBo8eqA&feature=emb_title

Facebook Comments