وسط تصاعد حالة الغضب الشعبي بسبب رسوم تسجيل العقارات الاي ابتكرتها سلطة الانقلاب لتحصيل المزيد من الأموال من جيوب المصريين؛ تصدر هاشتاجا #مش_هنسجل_ياسيسي و#قانون_الشهر_العقاري_نصبايه، مواقع التواصل الاجتماعي إعلانا لحالة الغضب وتأكيدا على وعي الشعب المصري بالوسائل التي ينفذها السيسي لإفقار المصريين ومص دمائهم وأموالهم بشكل مستمر.

نصباية السيسي

من جانبه اعتبر الفنان عبدالله الشريف أن الرسوم الجديدة "نصباية للسيسي" وإعادة إنتاج لابتزاز المصريين بالمصالحات وووصفها بأنها عملية "نصب" متدثرة بأسماء وهمية. وشاركت مجموعات منها "النحل الإلكترونى" و"المرابطون" في الدعوة إلى رفضا القانون الذي فرض الجباية والإتاوة والضرائب على المصريين. 

https://twitter.com/Ele_Bees/status/1364638876032258049

وكشفت حسابات عن محتويات الرسوم التي سيتم تسديدها لتسجيل العقارات، والتي لن تقل عن 22 ألف جنيه للعقار الواحد.
https://twitter.com/hmomta/status/1364657545260974080
أما حساب "أحمد عبد المنعم" فاعتبر أن "احنا حرفيا رجعنا لعصر الفتوة ولازم ندفع الإتاوة، ندفعها للى حامينا، اللى حامينا من نفسه من بطشه من غضبه.. ولسة اللى هيعيش هيكمل في الدفع واللي هيموت هيموت قلقان على ذريته.. نرجع ونقول احنا اللي نستاهل ونستاهل أكتر من كدا.. لا نامت أعين الجبناء".

أما حساب "الرادع البديل" فقال: "الثورة جاية جاية وطوفان الغضب قادم ونهاية السيسي هتكون عبرة لمن بعده وحق كل مصري هيرجع بإذن الله عيش يوم واحد كالأسد، خير من مائة يوم كالنعامة".
وشاركه حساب "ثـورجي" قائلا: "في الأول تهدوا بيوتنا وترمولنا العفش من الشبابيك بداعي قانون التصالح.. ودلوقتي بتفرض إتاوة عاللي عنده حتة شقة آوياه وطافح دم قلبه عشان يجيبها؟! .. دانت ربنا هيولع في عضمك وبالنسبة للناس اللي هتروح تسجل دمتم جبناء امشوا في خرم الحيط بردو السيسي مش هيرحمكوا ".

غاب العدل
وعلقت "زهرة اللوتس" على تصريح وزير عدل الانقلاب" قائلة: "رسميا.. وزير العدل: المواطن ملزم بسداد 2.5% من قيمة الشقة كضريبة قبل التسجيل بالشهر العقاري.. لو رأى الظالم علي جنب المظلوم سيفا لما أقدم علي الظلم.. اللهم ثورة".
وكتبت "سمسمة" عن الخطاب الديني المساند للانقلاب المحتمل يوم الجمعة القادم: "خطبة الجمعة أن من سكن بيتا غير مسجل استحق عذااااااب غير مؤجل فاتقوا الله سجلوا  ولا تؤجلوا اذهبوااااااا إلى الشهر العقارى وادفعواااا للحكومة المصاري و افتدوا عقودكم بنقودكم.. وأقم الصلا"!

ودعت الناشطة علياء أبوتايه الحويطي إلى ثورة للمصريين وخلع رداء القهر على أمل أن يصحو العالم على عدوى الكرامة..".

https://twitter.com/Alya_Alhwaiti/status/1364626379741024258

وكتبت ּ"نهى" ساخرة على صورة للسيسي يقول "مش هيبقى حيلتكم بيوت ولا حاجة".
https://twitter.com/NohaAbd02779097/status/1364636363904147456

أما حساب "ربعاوي 2" فأشار إلى أن "صمتنا علي هدم 70 مسجدا جاء الدور علي بيوتنا.. نتيجة حتمية".
https://twitter.com/1_s_herif/status/1364500425685295105

وأشارت "فؤادة" إلى أن "طبعا في مخابرات واستطلاعات بتجس نبض الشارع والناس وبتنقل نبض الشارع للجهات المعنية باتخاذ القرار، وطبعا لقوا إن موضوع الشهر العقاري بداية لعصيان متفق عليه الجميع بعدم التسجيل فجابوا ورا علي طول  .. لكن برضها".
 

Facebook Comments