دشن ناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج #ولادنا_بيضيعوا بعدما أعلن المنقلب عبدالفتاح السيسي عَبْر وزير تعليمه، الحرب علي الطلاب بانتهاء مجانية التعليم، وأنه لن يسلم كتب المدرسة للطلاب إلا بعد دفع المصروفات التي تضاعفت بين 200 و300%.
وتطرق المعلقون على الهاشتاج إلى مناهج الصف الرابع الابتدائي التي باتت أشبه برابعة ثانوي لما فيها من تكدس مواد تعليمية بين 12 مادة ومادة الريادة الأخلاقية الياباني "توكاتسو"!!

تضييع التعليم

وقال شبلنقه ابن طربوشه @Rrreewwqqtt " العسكر النيل والجزر والغاز وضيعوا كمان التعليم ومستقبل أولادنا.. العسكر والتعليم: مافيش فلوس وعاوزين متطوعين… عجز صارخ في عدد المعلمين. . فين ميزانية التعليم ومخصصاته يا عسكر يا حرامي".

https://twitter.com/Rrreewwqqtt/status/1442115114644217864

وأضافت "دوسا" @DoSa07884438 "لما في عجز في المدرسين تقوموا تعينوا قضاه ووكلاء نيابة وموظفين هيئات والمركزي للمحاسبات والعجز يفضل زي ماهو أصل مفيش تعيين ولا ميزانية.
وكتب "الصاوى من مصر" @rrrtyyuuiioopp "على خطى ومبدأ سيده العسكري… هتدفع هتاخد، مش هتدفع مفيش، .طارق شوقي يصدر قرارا بعدم تسليم الكتب المدرسية إلا بعد سداد المصروفات كاملة..".
وأضاف نور الدين @Dr__noor1 "هكذا يكون حكم العسكر والانقلاب..عاجزون عن توفير  الخدمات التعليمية، لأن كل شيء لديهم له ثمن "هتدفع يعني هتدفع"..


سنة رابعة
أما أَمّ فَاطِمَة @Fatima_____12 فعلقت "الجديد السنة دى أنه الصف الرابع هو المفروض أن هما في مدرسه حكومة بس سبحان الله الحساب بالإنجليزي يعني كده نديهم درس ماث مش حساب".
وكتبت كتكوتة (مها) @Maha_De_Ana "يعني إيه سنه رابعة ابتدائي يكون عليها 13 مادة !!!!.. هيستوعبوا ازاي أصلا الكمية دي؟ ولا فين هم المعلمين اللي هيدرسوا المواد دي كلها".

معلم الحصة
وقال ناشطون إن "وزير تعليم الانقلاب طارق شوقي بيقول.. عجز المدرسين 25% وإن العجز وصل إلى 250 ألف معلم، لا يستطيع طلب تعيينهم من المالية، فرد عليه الخبير في شؤون التعليم أبو الفتوح سرحان، كيف يستقيم هذا مع التطوير الذي يدّعونه وأين العدل وتكافؤ الفرص"؟
وعلقت كتكوتة (مها) "لما عجز المعلمين يوصل لـ 250 ألف معلم.. يبقي في كام معلم شغالين أصلا.. أنا ف مدرستي عندنا عجز حوالي 10 معلمين وأكيد كل المدارس كده.. ونظام التعليم الجديد المفروض أن يكون في 2 معلمين ف فصل واحد مع بعض احنا مش لاقيين واحد بس.. يبقي بالنظام ده  #ولادنا_بيضيعوا".

Facebook Comments