تصدر تريند تويتر منذ صباح أمس هاشتاج #سيسي_هرتله على وقع إعلان المنقلب السيسي في مؤتمر جمعه برئيسي وزراء اليونان وقبرص أن "قضية المياه قضية مصيرية" مما حدا بالناشطين إلى تجميع آخر تصريحات له إلى جوار التصريح الأخير الذي لا يعني شيئا برأيهم كتصريح "أريد من الناس التعبير عن رأيها بفهم" أو "الحفاظ على الأراضي الزراعية".
حساب حشد @7ashed2 قال: "السيسي جاي بمخطط وبينفذه.. مخططه كل يوم بيتضح أكتر في إضعاف مصر وإشغال المصريين.. لكنه لما بيتكلم مع الشعب بيقول أي كلام وكأن الناس لسه مصدقاه !.. ولما بيتكلم مع الدول بيقول أي كلام بردو وكأنه زعيم وكأن العالم مش عارف إنه مجرد أداة !.. شاركونا #سيسي_هرتله اللي فاكر إنه مش مكشوف".


وأضاف حساب ﮼وضوح @Eriel_224، "بدل الكلام عن القضية المصيرية واللي يحب يجرب يجرب وووو… كنت ربطت مع إثيوبيا وصدرتلهم كهربا بدل ما تتنازل لهم عن النيل !!!!.. بلاش هرتلة مكشوفة".

وفي تغريدة تالية قال "لما تشوف حد بيزعم إنه رئيس… وبيكدب .. فدا دليل إنه لسه بيحاسب ومش واثق من قوته أو مكانته عند شعبه ، بيداري على النار اللي ولعها في مصر عشان متنطفيش لحد ما تحرقها ".
وعلقت "مصرية في بلد الظلم" @Alzhraflower "ترشيد الاستهلاك الحكومي. اوعي تفتكر يامواطن عشانك لا دول مزنوقين في شوية فلوس لزوم المونوريل هاتقولي ايه المونوريل اقلك تابع هرتلة السيسي وانت تعرف مش ها تقدر تغمض عنيك من الإنجازات".


مياه النيل مصيرية
وكتب درش @Daaaaaarsh1 على تصريحه بشأن مياه النيل "كيف تكون قضية مصيرية؟ .. هل تم ردع إثيوبيا وإجبارها علي الرجوع عن ملء سد النهضة .. ومين اللي مضي علي القضيه المصيرية.. #سيسي_هرتله".
أما سمسمة @smsma_cat فكتبت جملة من التصريحات تتعلق بالفقر الذي لا يريد السيسي كشفه للعالم وإن كان أول الكاشفين له "ما تعرفوش إننا فقرا أوى !!؟ ……… مصر جابت أكبر ونش فى العالم بملايين الدولارات .. مش علشان يساعد فى بناء أكبر مصنع .. أو تركيب أكبر ماكينة …. لأ علشان يستخدم فى بناء أكبر سارى علم !! …. إللى بيحصل ده مش غياب أولويات .. ولا سفه إنفاق .. ده جنون !!!؟".

حساب "وضوح" خلص إلى أن"كل الهرتلة مش هتنسينا إنك عميل وخاين.. كل الكدب مش هينسينا إنك متعمد وقاصد.. كل التمثيل مش هينسينا إنك سفاح وقاتل.. مهما عملت.. بردو ثوار".

https://twitter.com/pazafandi/status/1450605746857644034

Facebook Comments