#أحيوا_الثورة يتفاعل على “التواصل” .. ومغردون: صف واحد ضد الخونة

- ‎فيسوشيال

تفاعل ناشطون مع هاشتاج #أحيوا_الثورة الذي تفاعل بقوة على مواقع التواصل الاجتماعي وسط تأييد لثورة متكاملة تعيد حقوق مصر في غاز المتوسط، والجزيرتين تيران وصنافير، وتحاكم القتلة السفاحين، وتسترد ثروات الشعب، وتعيد الجيش لثكانته بعدما توقف الظلم والسجون والتعذيب والاختفاء القسري.
وقال ناشطون إن النيل بدأ يجف بعدما باع رئيس العصابة مياهه إلى الصهاينة بواسطة إثيوبيا ليخضع مصر لهم بالمجاعة والعطش، فضلا عن إخضاعهم بالديون والفقر حيث بلغت ديون مصر الخارجية بنهاية مارس 2022 إلى 157 مليار دولار، وبيعت السندات التي أصرت حكومة الانقلاب على بيعها للخارج بنصف قيمتها تأكيدا علي إفلاس مصر وعدم مقدرتها على السداد.
ويكتب آدم (@WaledAd72997481)، عن نماذج أخرى من الفساد "يوميا حوادث في طرق مصر كلها يذهب ضحيتها الكثير ،،أين أموالنا وثرواتنا التي أنفقتوها على الطرق".
ويضيف له بعنخى (@jLpkXcNr5KVSfN4)، "سبب التخلف والعار العربى بيادة وعلم عسكر وبيادة لابسة الاتنين على بعض أول خطوة تغيير علم الهزائم والاذلال وإعادة علم مصر التاريخى بس للأسف بدون نجوم بعد بتر السودان ومحو النوبة وتجريف مصر".
 

 

تعالو اما احكلكم حكايه
حرامي غسيل
من ساعة ما جت الثوره وهو سرق كتر
والحكومه كانت مصهينه لحد ما بقي مليونير
واصبح ليه اسم وليه صيت
تاجر في كل الممنوع من سلاح ومخدرات
واثار شغل علي تقيل
وطبعا وراه لواءات متصهينين
طالما بيقبضوا يبقي مفيش حديد
وحتي لو راح ورا الحديد
#احيوا_الثورة

— 📝Masry Egypt (@MasryEgypt3) July 24, 2022

 

 

وتشير چوري (@gory_omer20) إلى أن "#احيوا_الثوره ورجعولنا روحنا ورجعولنا ارضنا ورجعولنا نيلنا اللى اتسرق مننا .. ورجعولنا هيبتنا وعزتنا اللى ضاعت مننا .. ورجعولنا فرحتنا وضحكتنا اللى غابت عننا".
 

 

 

كل اسعار المرافق من مياه وغاز وكهرباء زادت ومعاها اسعار الخدمات من مرور وشهر عقاري وغيره وكمان تطبيق ضرائب عقارية ع المصانع، حتى البنزين والغاز اللي بيخرجوا من ارضنا بيتباعوا لينا نار، الحق ان اهدار فلوس الشعب على اطول برج واعرض كوبري واكبر سجن شغال على قدم وساق#احيوا_الثوره

— aelsayedgheat (@aelsayedgheat) July 24, 2022

 

           
يقول سيف العلا (@Isomerism999): "أصعب إحساس في الدنيا.  أنك تعيش في وطنك غريب. وتسافر وتعيش دون أن تشعر بالغربة".
ويضيف محمد عطية (@mohamed54694793)، "كل الأجيال راحت الجيش، احنا الجيل اللي الجيش جاله" يسقط حكم العسكر الاستبداد خراب الوطن  وتخلفه  ".
 

 

افتح القوس وحط البيض جنب اخواته من السلع الاخري وانا ادعوا شعوب الدول الاخري للهجرة الي مصر للتمتع بالأسعار الرخيصة والاستفادة من الإنجازات #انزل_الشارع_كفايه_هشتاجات#ارحل_يا_سيسي#تعالوا_شوفوا_مااسر#تركي_ال_الشيخ_يبيع_منزله#احيوا_الثورة pic.twitter.com/zwvB891dLx

— كش♟ملك 👑 (@tranquil25jan) July 24, 2022

 

ويلفت جواد مالك (@jawad_malik22) إلى أن السيسي "فاشل _ عميل _ صهيوني" وعن دلالة ما قال يضيف "انا مش لاقي أاكل.. ومش عارف اعالج.. ولا عارف اعلم.. ولا عارف اشغل..انتم فقرا اوي.. مصر شبه دوله.. مصر كشفت ظهرها.. وعرت كتفها.. اي يعمل التعليم ببلد ضايع".. لا يوجد أحد  اهان مصر.. مثلما اهانها السيسي.. واقول أحد لأني لا أعترف به كرئيس".
 

جنى خيبات تليها خيبات تليها خيبات
ثم ذل وعار سيبقى سنين بل عقود
والله أعلى واعلم متى ينتهي هذا السواد الذي غطى مصر كلها ومن خلفها العالم العربي والإسلامي #ارحل_يا_سيسي #احيوا_الثوره

— البحار (@albhar67693482) July 24, 2022

 

ويعتبر شريف الشريف على فيسبوك (Sherif Sherif) أنه "‏تظل الثورة هي طريق النجاة للشعب للعيش بحرية وكرامة.. أحيوا الثوره بالعمل والإجتهاد لتحقيقها.. أحيوا الثورة من أجل مستقبل أفضل خالي من الظلم والفساد.. أحيوا الثورة بين الأهل والأصدقاء..عالميديا وعالأرض (مع الحفاظ علي أمانك)".
ويوضح ابوسويلم (@freedom_tous) أن العصابة تريد الصمت "عاوزين يحبطوك ويقولوا ليك ان الثورة فوضى .. عاوزين يخوفوك ويتهموك انك اخواني .. عاوزين يقنعوك ان احوالك هتتحسن بطول الكوبري …. كلامهم عهر وكذب اوعى تخاف .. اكتب اصرخ .. قض مضاجعهم .. اكشف فسادهم .. الثورة تنصهر بها كل الحقوق".