تصدر هاشتاج#بلدنا_بتنهار_بسكوتنا يتصدر "تويتر"، بعد تحذيرات من مستقلين ومقربين من السلطة من انهيارها فعليا بسبب سياسات السيسي والعسكر، حيث تناول رئيس حزب المحافظين والنائب السابق ببرلمان العسكر أكمل قرطام في مقال له، فشل مصر في تحقيق الإصلاح، واستعرض فيه قرطام أن "الإصلاح لا يتم بدون ما يكون في حريات واستقلال قضاء واحترام حقوق الإنسان.. "، فكان جزاؤه منع المقال!
وكما عبر المتحدث السابق باسم الحركة المدنية الديمقراطية، المهندس يحيى عبد الهادي، (خرج حديثا من السجن) عن رفضه عمليات بيع الأصول في مصر وقال: "صندوق مصر السيادي، هو صندوق لبيع مصر".
أما الإعلامي أسامة جاويش فكتب عبر (@osgaweesh) قائلا: "أكثر من 50 في المئة من الأسر المصرية تلجأ للاستدانة لتغطية احتياجاتهم اليومية.. مصر تحتل صدارة الدول العربية التي لا يجد فيها المواطن مالا ليشتري طعاما بعد نفاد دخله الشهري"، مستخدما هاشتاج #بلدنا_بتنهار_بسكوتنا..
وقالت نجمة البحر (@najmatalbahr7): "احنا لية مستغربين من اللى بيحصل المشكلة مش فى السيسى ولا جيشه معروف إنهم كلاب وخونة المشكلة مشكلة الشعب اللى سلم بالأمر الواقع للخراب والمذلة ومش عايز يقاوم".

 

 

طول ما العسكر الخونة تربية امريكا فى الحكم أو ليهم اى تبعية للغرب يبقى اى كلام بلح
كل القيادات يهمها رضا ماما امريكا
كل ضابط جيش بيحلم أن يبقى رئيس ازى مش مهم
المهم أن يوصل للكونجرس ويرضو عليه#بلدنا_بتنهار_بسكوتنا

الاسكوبلى (@alaskwbly2) September 23, 2022

 

وكتب فارس الأحلام (@manandwomaen) ، "حسبي الله ونعم الوكيل.. انا خلاص مش قادر شغال شغلنتين ومش مكفي حتى التقشف مش نافع أعمل إيه تاني الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بالإسلام نعمه لطفك بينا يارب #بلدنا_بتنهار_بسكوتنا".
واضاف أبو عبدالرحمن (@h_g_99)، "مافيه شريف بينزل للفوضي وتنفيذ مخططات وآمال أعداء وخونة الوطن…".

 

وسوف تبقى غابة الى ان نثور فى وجه ظلم
والله لا حل الا بثورة #اطمن_انت_مش_لوحدك #بلدنا_بتنهار_بسكوتنا https://t.co/Ph1XFpnBuH

كريمّه محمد عبدالله 🇵🇸 (@BHBqk5mRQgM6YFN) September 23, 2022

 

 

وعلق ماهر (@Maher18643323) ، "البلد انهارت وانتم ياريت الحقوا اللي فاضل منها .. كل اللي الديون والاتفاقيات هتسقط عن مصر في حالة ما تم إثبات أن النظام فاسد وبيتحاكم … وده أسهل حاجة نقدر نعملها لمصر.. ".
وغرد حساب مصطفى عثمان (@mostafatwits)، "جنرالات الجيش مبلغهم من العلم و الحياة يعملوا كباري و تحتها قهاوي !!! ..

يقطعوا الأشجار و يدمروا الحدائق ويعملوا قهاوي !!!.. منكوبة يا #مصر بخير شيشة الارض #الحديقة_الدولية".
 

 

#بلدنا_بتنهار_بسكوتنا
رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيتَ فِرعَونَ وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَموَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَن سَبِيلِكَ ۖ رَبَّنَا اطمِس عَلَىٰ أَموَالِهِم وَاشدُد عَلَىٰ قُلُوبِهِم..

— Taher Nour El-Din🗳 (@TaherNourElDen) September 23, 2022

 

 

ودعا "محمد" إلى ثورة عبر (@hp2007h1122) قائلا: "لو ثار قومي على حكامهم الطغاة وماتوا جميعا متمردين لقلت إن الموت في سبيل الحرية لأشرف من الحياة في ظلال الاستسلام.. ولكن لم يمت أهلي متمردين.. ماتوا جوعًا في الأرض التي تُدِرُّ لبنًا وعسلًا".
 

 

العسر لن يدوم والشدة لن تطول، والليل يتبعه فجر، والصبر أجمل العبادات، والدعاء يسحق الهموم.
إن الله يعلم القلب النقي، والصوت الخفي..#بلدنا_بتنهار_بسكوتنا

حكمة السماء (@mlkt_alsma) September 23, 2022

وكتبت نيما (@GengoleN)، "كل إنجازات السيسي هو مخطط لها بعناية شديدة والسيسي يخلي أمام المواطن خيارات ياتدفع ياتروح للسجن ياتهوينا".
 

Facebook Comments