هاجم ناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي الإهمال والفشل الذي كشفته الكوارث التي استقبلها الطلاب خلال الأيام الأولى للدراسة بوفاة طالبة وإصابة 15 أخرى في مدرسة المعتمدية بكرداسة بعد سقوط سور السلم عليهم وتبين أن المدرسة مطلوب ترميمها قبل 7 سنوات ولم ينفذ القرار، وسقوط طالبة بالعجوزة من الدور الثالث، وطعن مدير مدرسة من السكرتير، فضلا عن وفيات أخرى لم يعلن عنها وحرائق بكليات بالقاهرة وعدم استعداد لاستقبال العام الدراسي مع تواصل المشكلات الخطيرة الأخرى المترتبة على الزحام وكثافة الفصول التي انتقلت من 75 إلى 119 طالبا في الفصل ومشكلات المباني التعليمية.
وقال مصطفى عثمان (@mostafatwits)  "وفاة تلميذة سقط عليها السور في #مدرسة_كرداسة، ووفاة تلميذة بمدرسة الإمام علي بالشرقية نتيجة الزحام ، ووفاة تلميذة سقطت من الدور الثالث في مدرستها ، ووفاة تلميذة بطلق ناري في الطريق إلى المدرسة، السيسي و الجيش دمروا كل شيء في مصر و لأجيال قادمة خدمة لإخوة مليكة #التعليم  مصر الحرامية".
وأضاف بسيوني (@e_mr_ww)، "الحرامية هم الوطن، طبقا لأحد منتسبي الحزب الوطني القديم قال لي البلد دي لها صحاب وكل شيء لازم يرجع لأصحابه، و من هذا المنطلق أقدر أقول و كلي ثقة  "تحيا جمهورية مصر الحرامية".

 

شيكارتين أسمنت م العاصمة الإدارية وشوية بلاط م قصور مدينة العلمين يعملوا فصل آدمي للعيال اللي بتحيي العلم في الطابور يوميا بس لازم ولابد اول حصة باليوم الدراسى نكلم الطلاب ع انجازات السيسي ومشروعاته القومية .#تحيا_جمهورية_مصر_الحرامية pic.twitter.com/3x7F7DYrnM

الخديوى (@l0l0l0808080) October 2, 2022

 

 

وحمل المواطن المصري (@mhmdmst94408565) السيسي مسؤولية الفشل عندما أعلنها صريحة "يعمل إيه التعليم في وطن ضايع #مصر_الحرامية".
 

تخيلو لو كنا وفرنا تمن الكوبري التافه اللي مالوش اي تلاتين لزمه ده وبنينا مدارس وجددنا الفصول لعيالنا بدل ماهم قاعدين علي بعض ف التخته 🤔
بس هنقول ايه مااحنا صحيح ف جمهورية مصر الحراميه
هو قال هيعمل ايه التعليم ف وطن ضايع
بس مقالش هتعمل ايه الكباري التافهه ف وطن خربان 🙄 pic.twitter.com/bn57SdDs24

مواطنة مصرية ☺️ (@qoraan85) October 3, 2022

 

 

وعلق حساب (@Redpillisfuture)، عبر الهاشتاج عن ناحية أخرى من الفشل والفساد "شركات الاتصالات والإنترنت ، كلمة السر وراء فقر وهشاشة اقتصاد الوطن العربي وتفريغ جيوب المواطنين ، الناس تقريبا ممكن تستغني عن الأكل والشرب لكن صعب التخلي عن الإنترنت والهواتف، والشركات عرفت إزاي تستغل نقطة الضعف دي وتخرب بيتك وبيتي بكل سلاسة" وذلك عبر هاشتاج "#تحيا_جمهورية_مصر_الحرامية".
وأيده حساب حركة مصر الحرة وكتب عبر (@egyptfree0) "امتلأ المجتمــع المصــري بأمــراض الفســاد والاســتبداد والفقـر، وأصبـح الخطـر الداهـم لتدميـر كل قيـم المجتمـع وأخلاقياتـه ، ممـا يتطلـب تغييـرا جذريـا بانتزاع كل مسـببات الانهيـار ومحاولة ترميـم مـا فسـد خلال عقود".

 

 

الخبير الاقتصادى / د صلاح جوده لخص حال مصر فى دقيقتين الله يرحمة لو استفادوا من كل كلامة كانت مصر رقم 1 فى الشرق الاوسط لكن هذه هى أم الدنيا حاميها حراميها وكلها نهب وسرقه ومحسوبيه وكوسه وفساد وثراوتها منهوبه للخارج وتحيا جمهورية مصر الحرامية#مصر_الحرميه pic.twitter.com/zBNnT3IPtx

صمت الخُذلان (@sanaa_sonaa) October 3, 2022

 

 

وشاطرهما مصري (@MasryEgypt3) الرأي، فكتب "بقى العالم كله مش لاقي الغاز وأنت رايح تبيعه لشوية حرامية يغتنوا هم، وإحنا نفضل فقراء آه يا جمهورية مصر الحرامية".
واستعاد محمد نصر الفشل الرئيسي في المدارس وعبر (@m_nasr200) غرد "دافعين ضرائب ، ولا المدارس دي اتعملت من إيراد ميراث مامتك أو ميراث أم أي مسؤول وإحنا مانعرفش ؟ .. #مصر_الحرامية".
واستعرض الخديوي (@l0l0l0808080) صورة "فصل دون مقاعد للطلبة في أول يوم دراسي بمدرسة المعابدة الابتدائية – التابعة للإدارة التعليمية لمركز أبنوب، محافظة أسيوط ، وهنا تحضرني المقولة الخالدة للزعيم السيسي ، هيعمل إيه التعليم في وطن ضايع ، يا راجل كبر مخك #تحيا_جمهورية_مصر_الحرامية".

 

في وسط ضجيج الحياه مش عايزين ننسى البطل ده و بمناسبة دخول المدارس :
تحيا جمهورية مصر الحرامية ! pic.twitter.com/nX5bL0YXy5

آلهہ‏‏ــــآربــ مـنــ جهہ‏‏نـــمــ & Ταℓαατ zαмααи (@TalatWbas) October 1, 2022

 

 

واستعرض محمد جبريل (@MOH_JEBRIIL) مشهدا للفنان الراحل حسن عابدين بموقف سياسي للفساد المستشري منذ عهد المخلوع مبارك "بعمر كل شهيد بقول لااا.. بعمر اللي حفروا القناة..  وماتوا في لهيب الشمس بقول لا ،  بعمر اللي اتغربوا واتشردوا واتعذبوا بقول لا، بعمر الصبايا الحلوين اللي رايحين مدارس في الصباح، بعمرالولاد الحلوين اللي عينهم على مستقبل نظيف  بقولا لا.. #حسن_عابدين .. #مصر_الحرامية".
وعن الإنفاق السفهي والمبني على اللاجدوى كتب الجندي (@
al_jandi) "الكباري اللي بيعملها بلحة اللي مالهاش تلاتين لازمة تعمل كام مدرسة ،أيام الملك فاروق بييجوا يتعلموا عندنا إحنا وصلنا لأبعد من القاع". #تحيا_جمهورية_مصر_الحرامية".
 

Facebook Comments