كتب حسين علام:

أثارت تدوينة العميد محمد سمير -المتحدث الرسمي باسم جنرالات العسكر على الصفحة الرسمية له بموقع "فيس بوك"- حول نسبه للفضل في حصول اللاعبين المصريين في أوليمبياد "ريو دي جانيرو" على ميداليتين برونزيتين للقوات المسلحة وليس للوطن الذي ينفق على القوات المسلحة.

وقال المتحدث باسم العسكر خلال تدوينته أول أمس الأربعاء: "بروح قتالية.. أبناء القوات المسلحة ببعثة المنتخب القومى يحرزون (2) ميدالية برونزية فى دورة الألعاب الأوليمبية بالبرازيل".
 
وأضاف: "افتتح أبناء القوات المسلحة دورة الألعاب الأوليمبية المقامة حالياً بالبرازيل بحصد (2) ميدالية برونزية، رافعين علم مصر عالياً خفاقاً بين الشعوب حيث استطاعت الرباعة/ سارة سمير السيد الحصول على الميدالية البرونزية فى وزن (69) كجم بعد كسر رقمها الشخصى بـ(3) كجم، رغم صغر سنها حيث تبلغ من العمر (18) عاماً، وجدير بالذكر أن الرباعة/ سارة سمير ابنة جهاز الرياضة للقوات المسلحة كانت قد حصلت على الميدالية الذهبية فى دورة الألعاب الأوليمبية للناشئين بالصين عام 2014، وحصلت على جائزة سمو الشيخة/ فاطمة بنت مبارك كأفضل رياضية على مستوى الوطن العربى عن عام 2015.. كما استطاع ابن القوات المسلحة الرباع/ محمد إيهاب يوسف الحصول على الميدالية البرونزية فى وزن (77) كجم، وجدير بالذكر أن بطل القوات المسلحة والمنتخب القومى حاصل على المركز الثانى فى بطولة العالم للرجال".

فقال فيتو محمد: "مبروك لأبناء جمهورية القوات المسلحة.. وأنا بالنيابة عن أعضاء الجالية المصرية في القاهرة.. بأطالب سيادة المتحدث تخفيف إجرآت التاشيرة للمواطنين المصريين الراغبين في الانتقال لجمهورية القوات المسلحة.. وربنا يخلي الشعبين لبعض.. أخوكم محمد من مصر".

وقالت سارة عاشور: "واولاد القوات المشلحه دول بيجوا نتيجه زواج مين بمين ".
وقال أحمد حليم: "البطل ايهاب ده طلع في برنامج قبل الاوليمبيات بيشتكي من اهمال الدولة و قلة الفلوس و بعدين يقولك ان وراء الفوز ده التنسيق مابين القوات المسلحة و لللجنة الاوليمبية و اتحاد رفع الاثقال…جتكو القرف..تجارة رخيصة….مبروك يا ايهاب يا بطل يا رافع اسم مصر".

وعلق الحقوقي المحامي المعروف هيثم أبو خليل على تدوينة محمد سمير قائلا: "التعليقات مذهلة وفي صفحتهم.. لأول مرة ردود نارية في وجه العسكري الحرامي اللي عايز يسرق أي إنجاز زي ما سرق مصر".. وتابع: "عندما تذكر جمهوريتكم الشقيقة 8 مرات في الخبر ولا تذكر مصر إلا مرة واحدة!! فما معنى هذا…؟".

وقال الصحفي حسن عبدالعظيم: "ولما إيهاب ابن الجهاز العسكري.. كنتم بتديلوا مرتب 2000 جنيه في الشهر بيصرفهم كلهم على تمرينه ليه.. ما صرفتوش عليه كويس ووفرتوا عليه المعاناة اللي مر بيها دي ليه.. ولما سارة بنت القوات المسلحة.. ما ساعدتوهاش في امتحانها ونسقتوا مع وزارة التعليم عشان تأجل الامتحان بتاعها لبعد الدورة ليه.. بلاش الاستغلال الرخيص ده لإنجازات الرياضيين.. انتم لو عليكم.. كنتم وقفتم محمد في أي بنزينة.. والله أعلم كنتم هاتعملوا ايه في البنت".

وقال الصحفي محمد تفاحة: "إنهم أبناء مصر.. والقوات المسلحة جزء من تكوين مصر وليست دولة شقيقة سيادة العميد.. يا ريت تعدلها".

Gamal Mahmoud: اما انت بتتفشخر قوي كده وتقول ابناء القوات المسلحه مساعدتوش البنت في امتحانها ليه؟؟؟؟ وبعدين القوات المسلحه دي من اليونان ولا ايه؟؟؟ والله خلتوها عجب وكل يوم بتخلوني اندم اني بأيدكم.

Ahmed Halim: البطل ايهاب ده طلع في برنامج قبل الاوليمبيات بيشتكي من إهمال الدولة وقلة الفلوس.. وبعدين يقولك ان وراء الفوز ده التنسيق ما بين القوات المسلحة واللجنة الاوليمبية واتحاد رفع الأثقال.. جتكو القرف.. تجارة رخيصة.. مبروك يا ايهاب يا بطل يا رافع اسم مصر.

Aya Elmeniawy: يعني ايه روح النونه ابناء وخره.. دلوقت بقوا ابناء.. البنت مدخلتش الامتحان ومتأجلش ولا نيلة.. والواد طلع من كام شهر، وقال انه بيصرف على تدريباته ومش عارف يشتري شقة حتى ودلوقت بقوا ابناء.. يلعن ابو بنوتكم.

Facebook Comments