“#الطلاب_مستقبل_الأمة” يفضح جرائم العسكر بحق شباب مصر

- ‎فيسوشيال

شهد هشتاج “#الطلاب_مستقبل_الامه” تفاعلا واسعا من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مع بدء العام الدراسي الجديد، مؤكدين رفضهم لجرائم الانقلابيين بحق الطلاب خلال السنوات الماضية.

وكتبت أريج عمر :”#الطلاب_مستقبل_الامه اي بلد ف الدنيا عايزه تنهض اول حاجه بتعملها انها تتجه للتعليم ، دا حتى القرآن اول حاجه نزلت فيه هي اقرا ، لكن الطغاه عايزين الكل يبقي جاهل علشان يخدعوهم باكذيبهم وخرافتهم ، وبكده يفضلوا علي الكراسي”، فيما كتبت تسنيم محمد :”#الطلاب_مستقبل_الامه، كل عام وانتم بخير وصحه وسلامه، اللهم اجعله عام نجاح ونصر.

وكتب معاذ محمد الدفراوى:”#الطلاب_مستقبل_الامة، نعم علم الغرب واليهود ذلك، فدبروا لنا عبر عملائهم من الداخل ليدمروا شباب الأمة إعلام فاجر.. اعتقالات بالجمله.. تعذيب حتى الموت.. الطلاب فى سجون العسكر ما يقرب من 5000 طالب جامعى لا ذنب لهم إلا أنهم ضد العسكر”.

فيما كتب عمر محمد :”#الطلاب_مستقبل_الامة ، عشان كده شالوانصوص الأحاديث وحطوا مكانه غزل.. من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنه.. العلم يرفع بيوت العماد لها والجهل يهدم بيوت العز والكرم”.

وكتبت كتكوتة كتكوتة: “رأينا ف الايام الماضية جميع الاسر تستقبل العام الدراسي بشراء المستلزمات المدرسية من كتب وخلافه والزي المدرسي الذي ارتفعت اسعاره بطريقه باهظة مما ادي ولي الامر الي سرقة زي المدرسه لأبنته الذي قال بعد القبض عليه انه كان يريد ادخال الفرحة لأبنته” .

فيما كتب ثوري حر:”محمود الأحمدي طالب بكلية اللغات والترجمة كان الأول على دفعته طول سنوات دراسته في الكلية محموداعتقل يوم ٢٢/٢/٢٠١٦ من دار القضاء العالي كان رايح يقدم بلاغ في اختفاءأخوه محمد فاعتقلوه هوكمان،محمود وهو في المحكمة كان بيقول للقاضي أنا اتكهربت كهربا تكفي مصر ٢٠ سنة”.