“الوعى” معركة المصريين مع أذرع الانقلاب، وتحديدًا الإعلامية منها، ففي دقائق حصد أحد صحفيي الدم “التريند”، عندما حل هاشتاج #ياسر_رزق_المنافق المركز الأول، ليؤكد أن الشعب على دراية تامة بما يحدث في دولة الانقلاب.

هاشتاج “#ياسر_رزق_المنافق” يعد من أسرع التريندات فى تويتر، حيث كشف زيف ونفاق صاحب التسريب الأشهر للمنقلب عبد الفتاح السيسي، نرصدها فى التقرير التالي:

الإعلامى بقناة الشرق هيثم أبو خليل علق مفتخرًا على الوسم، فقال: إيه الهاشتاجات الواعية دي…#ياسر_رزق_المنافق”.

وأضاف: “حد يجيب تسريبه مع السيسي وهو بيقوله أنا بحبك من زمان”، مستطردا: “للأسف هذه الأشكال الضالة هي من تتحكم الآن في الإعلام في مصر.”

وكتبت ندى محمد: “أشهر 3 أوجه لــ#ياسر_رزق_المنافق :

1- قبل الثورة: مبارك حبيب الشعب

2- أثناء الثورة: مبارك فى القفص وقتل المتظاهرين

3- بعد الثورة وموت مبارك: حضر العزاء وسلّم على جمال مبارك”.

ولم يكتفِ النشطاء بالأمر فزادوا في فضحه، حيث كتب إسلام: “الشخص اللى كان بيمدح ليل نهار فى مبارك وأولاده لحد ما مسك منصب كبير رئيس تحرير الأخبار، هو نفس الشخص اللى قلب عليهم بعد 25 يناير وهاجمهم، وهو نفس الشخص برضو اللى راح عزاء مبارك حزين ومنهار.. إنه النفاق يا سادة! #ياسر_رزق_المنافق”.

أما “ندى علي” ففضحت نفاقه وكتبت على حسابها: “#ياسر_رزق_المنافق.. هو مش ياسر رزق كان فرحان إن مبارك دخل القفص بعد ثورة 25 يناير؟ إزاى بقى راح يعزى فى موت مبارك وعامل فيها زعلان!”.

مغرد آخر كشف نفاقه فقال: “ياسر رزق بعد 25 يناير 2011: جمال مبارك حاول قلب نظام الحكم.. وأخشى حدوث صفقة بينه وبين الإخوان.. ياسر رزق 2020: فى عزاء مبارك بيعيط وحزين على فراق مبارك”.

وغرد عبد الرحمن متعجبًا: “#ياسر_رزق_المنافق عايشين في زمن فيه شوية صحفيين من عينة ياسر رزق مستعدين يتعاونوا مع الشيطان عشان مصالحهم تبقى زي الفل”.

صبا وليد كتبت: “مفضوح أنت يا ياسر أوي وعينتك دي ملهاش أمان خالص #ياسر_رزق_المنافق”.

وزاد “عبد الله” فغرد: بعض الصحفيين النفاق عندهم أكل عيش وهم يعرفون ذلك.. #ياسر_رزق_المنافق.

Facebook Comments