دعوات إلكترونية للزحف نحو ميدان التحرير عبر هاشتاج “#نازلين_٣٠_٦_بالكمامات”

- ‎فيسوشيال

دشَّن رواد "تويتر" هاشتاج #نازلين_٣٠_٦_بالكمامات، فى إشارة إلى الانقلاب العسكري بقيادة الجنرال السفاح عبد الفتاح السيسي على الرئيس الشهيد محمد مرسى، بالتزامن مع فرض قرارات ظالمة ضد غالبية المصريين من الفقراء والمهمشين والعاطلين، ورفع الأسعار وعدم صيانة حقوق مصر الخارجية.

وغرد العشرات على الهاشتاج، حيث قال حساب "أين أنت يا وطني": "عشان إخواتي المظلومين".

صفحة "ضد الانقلاب" كتبت: "عرفتوا ليه كانت سياسة التجويع أساسية في أي نظام ديكتاتوري؟! .. لأن باختصار الجياع لا يثورون على ظلم ولا يعرفوا معنى الحرية".

وانقلاب 2013 في مصر هو انقلاب عسكري قام به الجيش المصري تحت قيادة الفريق أول عبد الفتاح السيسي، حيث تم عزل الرئيس الراحل المنتخب محمد مرسي وتعطيل العمل بالدستور، وقطع بث عدة وسائل إعلامية.

وغرد أحد النشطاء ووضع صورة الدكتور باسم عودة وكتب: "عشان وزير الغلابة اللي كل ذنبه إنه شاف الغلابة".

وعلق آخر: "#نازلين_٣٠_٦_بالكمامات" اعتبره يوم خروجه وانزل الشارع انزل من غير لافتات.. انزل من غير هتاف.. انزل اتمشى وخلى وجهتك أقرب ميدان ليك.. جمعوا بعض بآلاف وابدءوا اهتفوا محدش يروح التحرير غير لما الميادين القريبة منه تتملى، وده هتعرفوه من السوشيال ميديا بعد المغرب كله يتوجه على التحرير كطوفان".

https://twitter.com/IMvxT1dyqu0hvLk/status/1270756687620775936

زيادات إجرامية

وقبل أيام، أعلن محمد شاكر، وزير الكهرباء والطاقة المتجددة بحكومة الانقلاب، عن زيادة أسعار جميع شرائح الاستهلاك بما فيها المخصصة لمحدودي الدخل، وذلك للمرة السادسة على التوالي.

وغردت ناشطة فكتبت: "#نازلين_٣٠_٦_بالكمامات.. مستني ايه.. قوم يا مصري مصر دايما بتناديك.. خد بنصرى نصرى دين واجب عليك.. يوم ما سعدى راح هدر قدام عينيك.. عد لى مجدى اللى ضيعته بأيديك.. شوف شبابنا فى قبورهم ليل نهار.. من جمودك كل عضمة بتستجار.. صون عرضك وبناتك في السجون.. دول فاتولك مجد وأنت فوت عار".

https://twitter.com/MASHALLAH101/status/1270716819582537730

كما تواصل فشل الانقلاب العسكري في حفظ حقوق مصر المائية بعد فشل الجولة الفنية الرابعة من مفاوضات سد النهضة، التي عُقدت أمس في العاصمة الإثيوبية أديس أبابا، وسط انتقاد شعبي لنظام المنقلب عبد الفتاح السيسي وفشله في مواجهة كارثة ضياع مياه النيل، ووصفوه بالفاشل في الملفات الداخلية والخارجية.

ونختتم التغريدات من حساب "مستر أفندي" الذى كتب :

١- ضيع حصة مصر من الماء (سد النهضة).

٢- في كل كبري تدفع كارتة.

٣-بناء عدة محطات لتوليد الكهرباء ولسه بيرفع أسعار الكهرباء.

٤- بيوزع مساعدات طبية وسايب البلد يضيع.

٥- اعتقالات وتعذيب شغال.

٦- بعت إخواتنا إلى ليبيا من أجل تدمير ليبيا وتمكين حفتر على الوفاق".

https://twitter.com/XCntTvu9EKwyyBq/status/1271055691671896064