#ارواح_الطلاب_غاليه يتصدر “السوشيال” وأولياء أمور يشكون السيسي لليونسكو

- ‎فيسوشيال

تصدر هاشتاج  #ارواح_الطلاب_غاليه مواقع التواصل الاجتماعي بعد أن تصدر هاشتاج #مصر_تضحي_بالطلاب، وشارك آلاف الطلاب على الهاشتاجين الأبرزين خلال اليومين الماضين حيث عبر عدد كبير من أولياء الأمور ومغردون  عن خيبة أملهم في القرارات الجديدة التى أعلنها وزيرا تعليم  الانقلاب ورفضهما تأجيل  أمتحانات المدراس والجامعات، أو عقدها إلكترونيا،  وهو ما أثار الغضب بين الطلاب وأولياء الأمور، معتبرين أنها قرارات عبثية لا تراعي حياة الطلاب أو حتى أعضاء هيئات التدريس.
وطلب بعض المغردين، ومنهم أحمد سالم، تدخل اليونسكو والمنظمات الحقوقية العالمية وعلى رأسها "هيومن رايتس ووتش" وقال: "الطلاب المصريون وأسرهم في خطر بسبب قرار وزير التعليم في مصر بعقد الامتحانات في المدارس والجامعات بالرغم من وجود جائجة كورونا.. نحتاج مساعدتكم في اليونسكو ومساعدتكم في هيومن رايتس ووتش".

وكتب "Mahmoud Abd_aslam"  أن "وزير التعليم والسيسي غير مهتم بصحتنا" واستغاثت "فتاة بانجتان" وقالت: " المساعدة مصر تقتنلنا".
وأضاف إليها "مازن عمران" وأشار إلى أن "أغلب دول العالم يحافظوا على طلابهم من كوفيد 19. إلا في مصر ".

وقال يوسف "@YousabYoussef2" #اونلاين_صحه_اهلنا_غاليه .. لما أعداد كورونا بتزيد ولسة هتزيد تاني ازاي عايزين ترجعوا الدراسة وتخلوا الطلبة تنزل تمتحن؟ الدول كلها خلت التعليم والامتحانات أونلاين".
وأضاف "Tamer Saber": " مصر تضحي بأرواح أبنائها الطلاب لأجل إنجاح النظام التعليمي".
وكتب حساب "me": "أرواحنا وأرواح عوائلنا وأسرنا أهم من الامتحانات.. امتحانات أونلاين وانقذوا حياتنا".

وعلق "محمد خالد"، "كل العالم نفذ الشئ نفسه وهو امتحانات أونلاين ووجد أنها الحل الأفضل حتى لمن تم تحصينهم في حين أننا في مصر لم نحصل بعد على التحصين".
وأشار "محمد كمال" إلى أن "وزير التعليم يضحي بأوراح 22 مليون طالب في جائحة كورونا طلاب مصر يستحقون المساعدة".
واستغربت زينب "@zeinb59714818"، كيف لـ"الطالب اللي عنده كورونا هينزل يمتحن ازاي؟ والكليات اللي فيها فوق الألفين طالب في الدفعة الواحدة هيمتحنو ازاي؟ والمواصلات اللي هي زحمة مثل القطار والأتوبيسات العامة بدون وجود الدراسة تخيل بعد نزول الطلاب هتبقي عاملة ازاي؟ احناتقريبا 25 مليون طالب..".

وأضاف شهاب: "يا أخي ياريتك كنت طلعت قلت "حرصا على سلامة الطلاب تم تعقيم اللجان" أقسم بالله كان هيبقى تصريح مسئول منك وأحسن مليون مرة من إنك تطلع تقول اللي مش عاجبه يعد في البيت! #الصحة_قبل_التعليم".

وكتب محمود سلامة: "الناس اللي بتقول الطلاب قاعدين على القهاوي والكافيهات دي مغالطة لأن نزول الطلاب الكافيه مسؤلية شخصية أما نزولنا الجامعة مسؤولية الدولة.. وأنا شايف إنهم الاتنين مسؤلية الدولة المفروض حظر كلي أو جزئي أو غلق لأماكن التجمعات لمنع الدخول في موجة ثالثة".

وتعجبت "روز" من أرقام حكومة السيسي قائلة: "كنا وقت الحظر 1000 حالة في اليوم بعد الحظر بقينا 600 عقل مين يصدق المهزلة دي فين (……) في اللي بيحصل ده ليه كل بلاد العالم بتخاف على عيالها إلا إحنا بيضحوا بينا وزير التعليم العالي اللي معندوش لا أخلاق ولا ضمير ده لازم يتحاسب".