دشن نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي عدة هاشتاجات رفضا للضريبة الجديدة التي أعلنها السيسي بقرار إضافة رسم 2000 جنيه لتسجيل العقارات في الشهر العقاري أو ما يعادل 2.5% من ثمن العقار وقيمته.
وعبر النشطاء عن رفضهم للقرار من خلال هاشتاجات #كفاية_جباية_ياسيسي و#الشهر_العقاري وهاشتاجات أخرى تلعن قائد الانقلاب. وقال حساب "ضد الانقلاب": "كل ما أشوف السيسى بيخترع  كل يوم والتاني رسوم وضرائب على الشعب بمناسبة وبدون مناسبة أقول اضرب كمان عايز أتوب".

https://twitter.com/eslam19860abdo/status/1363979715674046467

وأضاف "@smg2907": "السيسي بعد ما جمع المليارت من قانون التصالح ولسة العاصمة الإدارية محتاجة المليارات فيعمل اية؟ يعمل قانون التسجيل الجديد للشقق والأراضي! هل كان الرئيس الشهيد مرسي ومن حوله سيفعلون مثل ذلك؟ مستحيل طبعا . حقا نحن نستحق السيسى والأوباش الذين معه".

وأضاف حسن "@0ke6G8pwLkGkFNY": "رغم أنه قرار باطل شكلا وقانونا ألا نريد إبطال هذا القرار الباطل؟ قرار تسجيل العقارات باطل ولا يجوز لأي من كان أن يفرض جباية بحجة التسجيل بالشهر العقاري في ظل الحالة الاقتصادية المزرية لكل الشعب المصري من أجل فشل نظام منقلب.. رجاء عدم الانصياع لقرارات الجباية للسيسي ونظامه الفاشل".

وعلقت "@BakakaDassa17" قائلة: "هو كدة خلاص مفيش فلوس مكفياه؟  ولا حاجة بتسد البلاعة اسمها "لو لسه فيه ناس معاهم فلوس عايز يشفطها، ففيه ناس خلاص ممعاهاش.. وكل يوم طالعلنا في حاجة. احنا بقينا بندفع ضرايب بمليون اسم. مبندفعش استهلاك واحتياجتنا. مش عارفة هنوصل لإيه أكتر من كده؟ بس أنا كمواطنة تعبت".

وأضاف حسن عبدالرحمن: "أيها الشعب المصري ستقوم لجان من وزارة العدل بتقييم المنزل الذي بنيته بعرق جبينك سنين عمرك ثم يعملون له رقم قومي مثلك تماما ثم يقولون لك هذا المبنى ثمنه مليون جنيه مثلا عليه ضريبة عقارية جديدة 2.5% إما أن تدفع 25 ألف جنيه قيمة الضريبة سنويا أو يتم طردك من بيتك إنت وأولادك"!
وأضاف حساب "من وحي اللحظة": إلى أنه "بكدة الشهر العقاري حيجيب أكتر من منجم السكري بتاع الدهب.. وفلوس مبارك وحسين سالم وهشام طلعت وغيرهم والغاز والبترول والسياحة والعملية الصعبة وخساير ماسبيرو ومدينة الإنتاج الإعلامي والجرايد والمشروعات الفاشلة… إلخ".

وقالت "أسماء" @AsmaaAboulela : "جباية وسرقة علني. واذا كان من يمتلك العقار موظف بسيط تملكه عن ميراث.. ازاي يعني يدفعلهم 25 ألف جنيه في السنة.. يجيب منين؟ الناس دي بتستهبل ولا بتستعبط.. والزيادة الخيالية اللي بتم في سوق العقارات مع ركود تام .. يبقي مؤامرة لإكمال هذه المؤامرة".

Facebook Comments