نشطاء يطالبون بإعلان اسم ووظيفة البلطجي الذي اعتدى على فرد الأمن: “هي دي الجمهورية الجديدة”؟

- ‎فيسوشيال

أثار اعتداء مسؤول أمني على أحد أفراد الأمن في "كمبوند" بالمعادي حارس أمن موجة غضب على مواقع التواصل الاجتماعي، وطالب النشطاء بإعلان اسم ووظيفة المعتدي الذي أثار الغضب في مصر لعدة أيام منذ نشر فيديو الاعتداء على الشاب بنحو 20 صفعة وركل بالأقدام وسحل على الأرض.

وأظهر مقطع فيديو اعتداء أحد الأشخاص على حارس أمن مجمع سكني في منطقة المعادي، بالقاهرة بسبب منعه دخول أحد عمال الصيانة، لعدم وجود إخطار سابق بحضورهم.

وقال ريمون ماهر عبر حسبه على "تويتر": "بقي هي دي الجمهورية الجديدة اللي وعدتنا بيها".

وعلق سامح: ‏"أول مرة أكره الإنسان للدرجة دي، مشهد مقرف ومقزز، لواحد من سكان كومباوند البارون ف المعادي، وهو بيضرب وبيهين فرد أمن، عشان يدخل الصنايعية اللي جايبهم "ملعونة لقمة العيش اللي تهين صاحبها".

وغردت نسرين قائلة: ‏"الوضع الاجتماعي في مصر بالأخلاق دي وبغياب تفعيل للقانون بالشكل ده، هاياخد البلد ويغرق قريب، الحل السريع هو قانون منجز مفعل، بدل ما هي غابة كده".

بدوره طالب مجدي كامل بمحاكمة المعتدي قائلا: ‏"لازم اللي اعتدى على فرد أمن غلبان، بالوحشية دي يتجاب ويتهان ويتحاكم، أياً كان هو مين #ارحل_يا_سيسي".

وتوقعت دينا الحناوي هوية المعتدي قائلة: ‏"طبعا المعتدي واضح إنه عسكري، علشان الحركات القذرة دي ماتطلعش غير من الفئة العرة، اللي فاكرة نفسها ملكت العالم! نسيوا مقامهم وحجمهم، بس هايفتكروا تاني قريب".