تصدر هاشتاج #مبقاش_بيخيل_علينا على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" كاشفا ارتفاع درجة الوعي عند الشعب المصري من خلال تعليقات ناشطين على خطابات السيسي التي عادة ما تكون هرتلة ارتجالية مزعجة ، إلا أنها توضح الخلل الخطير الذي أصاب مصر وتقف وراءه نفسية مريضة معقدة يتتبع صفات المنافقين وأولها الكذب والغدر والتضليل والخيانة.
ورأت زُهُور (@zahour_4)  أن "الواقع المرير ظهر للناس كلها، والكوارث اللي عملتها وبتعملها ، الناس شافت آثارها فأنت بتخاطب مين؟
 

 

الكذب بالنسبه للسيسي هو وسيلة لتبرير كل الجرائم ووسيلة للتغطية ع كل الفشل!
وبما انه الإعلام موجود والمايك في الإيد فهيفضل السيسي يهين العقول ويغلط في الدين ويزور في الحقائق والنتيجة
"خطابات مقرفة "مليانة مغالطات
والحقيقة إنه#مبقاش_بيخيل_علينا كل اللي بتقوله أو تعمله

— حــــــــــريــــة🥀 (@Horiaa198) May 22, 2022

 

 

وعن خلله النفسي أشارت مها (@Maha_De_Ana) إلى أن السيسي كاذب وخائن ، ده راجل مختل جاي يحقق أحلامه على حسابنا ، أكثر من ٥ قصور رئاسية جديدة ، طائرات بقيمة تفوق مليار دولار ، وزارة دفاع تفوق حجم البنتاجون ، ويخرج يضحك علينا ويقول أنا لو أقدر آكل ربع بطن".
وتوقع الرادار المصري  (@g161zS72X1G2bmv) أن "حكم #السيسي يمثل فترة الخطيئة في تاريخ مصر ولن يمر وقت طويل حتى يسقطه الشعب المصري العظيم ويدخله وعصابته السجن، هانت".

 

"ولا تطع كل حلاف مهين"
كل حلفانه كذب
كل كلامه كذب
كل مشاريعه اوهام
كل انجازاته خراب#مبقاش_بيخيل_علينا

— كتكوتة (مها) (@Maha_De_Ana) May 22, 2022

 

 

وأشار ناشطون ومنهم مـحمـد (@mfr679) إلى أن تكرار الكذب خلال السنوات الماضية، كافية لإدراك الحقيقة، خلاص عرفناك وحفظناك كذاب كذب الإبل ، ووشك عكر مبيجيش من وراه خير أبدا".

وفيما يتعلق باستدعاء السيسي السيرة النبوية لتبرير التجويع والإفقار علاوة على السياسات الفاشلة، أوضح فارس بلا جواد (@mostafa51992)، الفارق الحيوي فيما استدعاء والواقع البائس الذي يعيشه الناس والبرج العاجي الذي يسكنه الانقلابيون ، الصحابة تحملوا الحصار والجوع وأكل ورق الشجر لأنهم كانوا مؤمنين بالنبي عليه الصلاة والسلام ، وكمان النبي عليه الصلاة والسلام كان عايش معاهم في الشعاب وبيجوع معاهم ، فهل أنت فاكر نفسك نبي فعاوزنا نصبر معاك زي صبر الصحابة مع النبي عليه الصلاة والسلام؟
 

 

اللي بيكدب جبان
خايف من الشعب وبيداريه
فاكر إنه الكدب هيحميه
مش عارف إنه غالبية الشعب مستني اليوم اللي فيه هيجيبه
#مبقاش_بيخيل_علينا pic.twitter.com/0XeKNEQezT

— ﮼وضوح (@Eriel_224) May 22, 2022

 

ولكن مصرية في بلد الخوف (@Alzhraflower) تحدثت عن ارتياح المجرمين عند إخفاء الضمير وانسجام مع رذائلهم، ينام السارق في بلادي دون قلق .. يكسب السياسي المال دون عرق .. ينام المسؤل الفاشل دون أرق .. لأن القانون في بلادي حبر على ورق  #مبقاش_بيخيل_علينا  أننا دولة قانون".
وكتب وضوح (@Eriel_224)  "الطاغية  بيشوف الناس على أنهم عبيده ، لازم يخدموه مهما كان بيضرهم، ولازم يصدقوه مهما كان بيكدب عليهم ".
 

 

 

 

بيعترف إنه بيستخدم الإعلام للتأثير على وعي الناس ….!!
مش دا بردو هو أسلوب فرعون
"مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَىٰ وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشَادِ"

🤔

#مبقاش_بيخيل_علينا pic.twitter.com/k8LVVjzwGD

— ﮼وضوح (@Eriel_224) May 22, 2022

 

 

وفي ترجمة لتقارير محلية وغربية، عن القادم لفتت أُمُّ عُمَرَ (@zahour_4) إلى أن الغضبة الشعبية آتية "افتكر الشعب لما عرف إمكانياته عمل إيه ؟ افتكر أن محاولاتك لإسكات صوت البعض لن تمنع صوت الكل، افتكر أن الثورة جاية جاية على كل ظالم تجبر في أرض ربنا، النصرُ للحق والهزيمة والعار للباطل ".
 

ايوا أنا بكدب
وهفضل أكدب
وهو كل دا علشان ايه..مش علشان أخرب مصر!؟#مبقاش_بيخيل_علينا pic.twitter.com/GysYZnrVGr

— Judy_hopps👮🏻‍♀️ (@Facebookya1) May 22, 2022

 

 

Facebook Comments