احتل هاشتاج #السيسي_يقتل_أهالي_سيناء، تريند مواقع التواصل بعد المجزرة البربرية التى قام بها جيش الانقلاب بحق أبناء شعب سيناء فى مدينة #بئر_العبد ومقتل 8 أشخاص من عائلة واحدة بغارة للجيش على سيارتهم.

وجاءت جميع التعليقات والتريدات تتهم عصابة الانقلاب بقتل أبناء سيناء، وسط مطالبة بمحاكمات فورية وعاجلة للقتلة. وغرد هشام السيناوى مع نشر لائحة من اسماء شهداء مجزرة سيناء.. عائلة كاملة اتقتلت.. الأب والأم والأولاد .

https://twitter.com/sinawy33/status/1183268097609928704

وغرد الحقوقى هيثم أبو خليل على "تويتر" فقال: نظام وسخ وجبان.. بدل ما يعتذر عن ارتكابه مجزرة  #بير_العبد في #سيناء وقتله ٩ مواطنين مصريين وإصابة ١٥ إصابات بعضهم بالغة  قام باعتقال #اسراء_عبدالفتاح !

عصابة حريصة علي وجود عشرات البنات والسيدات داخل المعتقل علشان يوصل لنا رسالة حقيرة إن السجن سيصل للجميع!!#السيسي_يقتل_اهالي_سيناء.

https://twitter.com/haythamabokhal1/status/1183243716242345986

حساب باسم "أسرار محمد علي": الحاجة الوحيدة اللي المصريين شافوها من يوم ما شافوا وشك النحس هي جثث ودم وتهجير لأهالي سيناء الأبطال اللي تاريخهم  مشرف وكانوا من أسباب نصر أكتوبر العظيم.

تاني بنقول.. السيسي ليه بيقتل أهالي سيناء؟وهل هيتحاسب المسؤول عن اللي حصل؟وهل الناس هتاخد حقها؟#السيسي_يقتل_اهالي_سيناء.

أما حساب "ميدان رابعه العدويه فكتبت تقول:فاجعة بسيناء.. أسرة كاملة بينها 4 نساء راحت ضمن ضحايا قصف طائرات تابعة للجيش لسيارة تحمل مزارعين في بئر العبد وفق أحد أفراد العائلة.

 

-جرائم متكررة

الإعلامى عبد الله الماحى غرد بعد وقوع الجريمة فقال:

-فشل في تحرير العريش

-هدم البيوت

-جرّف الأراضي

-هجّر السكان

-قُتِل جنوده.

وأضاف:في 48 ساعة

-حرر الأتراك (رأس العين) و18قرية

-لم تهدم منازل

-لم يقتل مدنيين

-لم يُهجر السكان

https://twitter.com/AbdulElmahy/status/1183143649548406784

 

-بأى ذنب قتلت

تبعه الإعلامى أحمد سمير :حنقول ايه الطفل ده لما يكبر بعد ما #جيش_السيسي قتل عيلته كلها بصاروخ مِن طيارة بدون طيار..حنقوله بلدك قتلت عيلتك كلها وهما بيدوروا على أكل عيشهم؟؟ولا حنقوله بلدك بقالها ٦سنين بتقتل وتقصف وتهجر ومعرفتش تفرق بين الإرهابي،والغلبان الشقيان على أكل عيشه #السيسي_يقتل_اهالي_سيناء.

https://twitter.com/ASamirShow/status/1183160333495611393

فى حين قال حساب بإسم"بتاع تكاتك":من غير تنظير وكتر كلام بغض النظر عن أنين المقهور ودمع المكلوم..تخيل نفسك ليك حد غالي مات في الضربه دي ،ابن ،اخ ،زوجه ،أم .. ياترى موقفك هيبقى ايه ؟!عموما اي تبرير أو موقف بعيد عن الحق مبيفيدش غير أنه بيزود الكراهية..ويذهب غيظ قلوبهم ويشف صدور قوم مؤمنين.#السيسي_يقتل_اهالي_سيناء.

 

-عسكر خائن

المجد للشهداء: #السيسي_يقتل_اهالي_سيناء..قتل وقتلنا و نيل وضيعه وتيران وصنافير ..وباعها وأثار وهربها وغاز وعطاه لإسرائيل ..وعيشة ومررها وفساد وشرعنه..كيف يظل ما يسمي بالجيش المصري..بحمايته حقا شيء لا يستوعبه عقل ..ألا يوجد رجال في هذا الجيش..اللهم إليك المشتكي.

 

Facebook Comments