تصدر هاشتاج #القبض_على_أحمد_الجواد  إلى جوار آخر بعنوان #حق_نوران_البلقا وكلمات مفتاحية أخرى ،  للتضامن الشعبي مع مطلقة اعتدى عليها زوجها الضابط بالجيش بالضرب المبرح وسجل أحد أقارب طليقته نوران في مقطع فيديو منتشر عدم توقف الضباط طيار أحمد عبدالجواد عن الاعتداء القاسي عليها رغم حجم الرافضين للاعتداء عليها والمدافعين عنها.

 

 

وطبعاً كل يوم هنشوف الوساخة دي عشان قانون بلحة لا يدعم غير الضباط بس ! #حق_نوران_البلقا#القبض_على_احمد_الجواد https://t.co/EGk35h0NDt

— DEEMA (@_deeeemmm) May 20, 2022

 

وقال الكينج حسام (@Hossameking74) "المتخلف ده متحمي في البدلة اللي لابسها ويعتدي على طليقته بالضرب ويسحلها على الأرض ويفزع بنته ، أنت شخص متخلف، والمفروض تتحاكم محتمي في بدلة الجيش ، هو الجيش بيقولك تضرب حريم يا رخيص".
وأضاف قلم حر (@k________om) "عدو الله السيسي قال "لو الضابط أحمد ، عمل حاجة مش هيتحاسب ، حسبنا الله ونعم الوكيل".
وكتب د.جوزيف (@I94O2thecesar) "ضابط جيش عمل كدا في واحدة ست ، دي ست يا عديم النخوة ، ويقولك محدش يقدر يكلمني أنا ضابط ، السيسي يقولك والله ماحكم عسكر!  دا الشعب كله أصبح عبيدا لدبابيركم يابن …".

 

 

وعبرت نجمة البحر (@najmatalbahr7) عن تعجبها من شعب عايز يشيل السيسي علشان جمال مبارك يحكمه ، مستني إيه من الرجالة دي ؟

دول هما ظباط الجيش الحقيقين حسبى الله و نعم الوكيل #القبض_على_احمد_الجواد

— Ziad (@Zeyadabdelgawad) May 20, 2022

 

وفسر أحمد الرصد الاعتداء الهمجي قائلا عبر (@ahmedrasad00) "البيه ضابط في الجيش ومش هامه أي واحد، القبض على أحمد الجواد اللي سحل طليقته وخطف ابنته ، وعشان من رجال السيسي اللي… ".
وأيده فارس (@H12Fares) "كان زمان في حد أدنى من المنطق حتى في الظلم ، كان ظلما عاقلا  ، أما الآن وبعد انقلاب السيسي أصبح المنطق لاغيا في وطن الظلم فيه بلغ مداه ، اللهم أخرجنا من هذه الدولة الظالم ضباطها وسيسها".

 

 

هو دا غياب عقل ولا غياب نظام وقانون ودولة عايزين نفهم بس .ليه افىاد الجيش والشرطة والقضاء بيكون عندهم احساس انهم فوق القانون ؟؟؟#القبض_على_احمد_الجواد

— Volcano Far (@FarVolcano) May 20, 2022

 

وقال حساب عصفور قمر الدين (@QamarEddinO) "مفيش حاتم بيتحاكم في مصر السيسي ، و لو مش مصدق شوف الحلقة دي ".
ولفت حساب (@Sam_YAdel) إلى أن معظم البنوك مبترضاش تدي تسهيلات ائتمانية لضباط الجيش والشرطة، عشان لو حد فيهم تعسر مش هتعرف تنفذ حكم عليه، فممكن لو متقدم لبنتك أو أختك ضابط ، تتأكد بدل المرة مليون مرة من أخلاقه وتربيته وأنه سوي نفسيا ، عشان الفيديو دا ممكن يتكرر تاني".
وكتب حساب (@DarkKni82283865) على هاشتاج إضافي للهاشتاج الأصلي "#القبض_على_أحمد_الجواد   #يسقط_طغيان_العسكر".

 

 

 

كل فتره يطلع فيديو يثبت أن في نوع من البشر محتاجين ابادة جماعيه من الظلم والافترا اللي بيعملوا يعني الهمجي ده مش همه ولا عامل حسابه أن بنته بتتسحل قدام عينيه يخربيت قسوه القلب دي #القبض_علي_احمد_الجواد #حق_نوران_البلقا https://t.co/itbRsCA0G0

— hager (@Hager_hatem77) May 20, 2022

وتابع وحيد (@Waheed_Elbakary) "زي ما توقعت المنظر ده وراه أب ضابط طيران في الجيش وبيستغل سلطته بأنه يدوس على طليقته ، وحقيقي بقيت أكره أي حد من نوعية الجيش والشرطة ، إلا من رحم ربي وأتمنى يروح في ستين داهية هو والعائلة بنت الوسخة دي وأمه تقعد تولول عليهم ".

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments